
2009 

 1 

Internet Filtering in 

Bahrain 
 
Overview 
Bahrain is a regional ICT leader and is one 
of the most Internet-connected countries 
in the Middle East. The country’s Internet 
filtering regime focuses on political Web 
sites that are critical of the Bahraini 
government and ruling family but also 
targets content related to pornography, 
gays and lesbians and content that is 
critical of Islam. 
 
Background 
The king of Bahrain undertook important 
reforms in 2001-2002, but freedom of 
expression, assembly, and association are 
still subject to arbitrary restrictions.1 The 
long-running tensions between Bahrain's 
Sunnis and the Shia Muslim majority 
result in occasional civil unrest,2 and the 
Sunni-led state must delicately balance its 
policies to preserve the government’s 
power.3 Despite its reforms and United 
States partnership, Bahrain continues to 
act and pass laws contrary to its supposed 
democratization.4 Decree no. 56 of 2002 
grants blanket immunity to government 
officials suspected of human rights 

abuses committed before 2001,5 and Law 
no. 32 of 2006 requires meeting 
organizers to send a three days’ notice of 
meetings to Public Safety to receive 
authorization.  This law was invoked as 
justification for the use of rubber bullets 
and teargas by police to break up a 
meeting of the Movement of Liberties and 
Democracy on September 22, 2006.6  
 The Bahraini authorities use a 2002 
press law (Law 47/2002) to restrict 
coverage of sensitive subjects and to 
prosecute journalists and activists for 
allegedly defaming government officials, 
insulting the king, or inciting hatred 
against the government.7 Not surprisingly, 
this law has created a culture of self-
censorship in the media.8 In addition, in 
October 2006 the Supreme Court banned 
any mention in the media of a scandal 
known as “Bandargate,” which involved 
the royal family and other politicians. Two 
journalists were threatened anonymously 
over the phone for writing on the subject.9 
It appears, as Reporters Without Borders 
argues, that the democratization trend 
has “quickly faded before the demands of 

 
RESULTS AT A GLANCE 

Filtering 
No evidence of 

filtering 
Suspected 

filtering 
Selective 
filtering 

Substantial 
filtering 

Pervasive 
filtering 

Political      
Social      
Conflict/security      
Internet tools      

 

Other factors Low Medium High Not applicable 

 

Transparency      
Consistency      



2009 

 2 

KEY INDICATORS 
 worst                                                  best 

GNI per capita, PPP (current international $)……………………....21,482 …                                ..   

Life expectancy at birth (years)……………………………………………….75.2 …                                              …     

Literacy rate (% of people age 15+)…………………………………………86.5 ………………………    …              …  

Human development index (out of 177)………………………………..……41                                                  …    

Rule of law (percentile)……………………………………………………………..69                                             … 

Voice and accountability (percentile)……………………………………….…25 ………         …… 

Digital opportunity index (out of 181)……..………………………………….35 .                                               . 

Internet users (% of population)…………………….………………........33.22                …  

 
the country’s Shiite majority for a voice.”10  
 
Internet in Bahrain 
The growth in fixed telephone lines and 
the Internet has made Bahrain a regional 
ICT leader.  The country’s connectivity 
score (a statistic which measures both 
Internet access and fixed and mobile 
telephone lines) is 210.4 percent per 
person, while the regional average in the 
Gulf States is 135.37 percent.11  The 
number of Bahraini Internet users has 
risen from 40,000 in 200012 to 250,000 
in 2008,13 or from 5.95 to 33 percent of 
the population. The telecom market 
witnessed a remarkable development in 
November 2008 when Mena Telecom 
launched its nationwide WiMAX network, a 
service that provides high speed wireless 
voice and data services.14  
 To encourage creativity in domestic 
online content, in 2005 Bahrain launched 
an e-content award organized by the 
eGovernment Authority in Bahrain and the 
Bahrain Internet Society.  The goal of the 
award is to select quality online content 
and to promote creativity and innovation 
in the development of new media 
applications in Bahrain.15 
  Bahrain’s online community is small 
but dynamic. As of January 2008, there 
were over 535 Web sites based in 
Bahrain, focusing on 25 different themes 

(e.g., public forums); 59 Web sites for 
governmental organizations; and about 
200 blogs, the majority of which are 
authored anonymously. 16 Internet users in 
Bahrain use the Internet to debate 
sensitive issues and to exchange content 
that is not available in the traditional 
media. The authorities have blocked a 
number of news, religion, human rights, 
and humor Web sites run by Bahrainis and 
by non-Bahrainis, but users manage to 
access them using proxies.17  
 Bahrain’s telecom market is regulated 
by the Telecommunications Regulatory 
Authority (TRA), which was established by 
Legislative Decree No. 48 of 2002 to 
protect the interests of subscribers and 
users and to promote effective and fair 
competition among established and new 
licensed operators.18 As of 2008, the TRA 
has licensed 22 Internet Service 
Providers,19 the largest of which is 
Batelco.  
 
Legal and regulatory frameworks 
Censorship of online media and print 
journalism in Bahrain is governed by the 
2002 Press Law. In September 2008, the 
Web site wattani.net, which is blocked in 
Bahrain, was referred by the Bahraini 
Ministry of Information to the Public 
Prosecution for violating the law.20 The 
Ministry of Information has also used the 



2009 

 3 

Press Law to ban publications that 
“harmed the regime, the official state 
religion, morality or different confessions 
in a way likely to cause a breach of the 
peace.”21  
 In addition to the Press Law, the 
Bahrain Center for Human Rights says 
that “protecting royal dignity” has been 
used to suppress freedom of expression 
by shutting down electronic forums, 
arresting and prosecuting journalists or 
bloggers and threatening the press, 
political groups and civil society 
institutions.22 In May 2008 the Bahraini 
government introduced amendments to 
the 2002 Press Law that eliminate prison 
sentences for journalists as well as prior 
censorship, though journalists can still be 
charged and jailed using the penal code 
and anti-terrorism law.23 
 Bahrain’s Internet is regulated by legal 
infrastructure governing both access and 
available content. The 
Telecommunications Regulatory Authority 
(TRA), created by the 2002 
Telecommunications Law, is tasked with 
liberalizing Bahrain's telecommunications 
market. More specifically, the TRA seeks 
“to protect the interests of subscribers 
and users of telecommunications services 
and maintain effective and fair 
competition between established and new 
entrants to the telecommunications 
market of the Kingdom of Bahrain.”24 
 However, the Telecommunications Law 
of 2002 also contains penalties for illicit 
use of the network, including the 
transmission of messages that are 
offensive to public policy or morals.25 
 Internet censorship in Bahrain began 
in 2002 with the issuance of law number 
47, which regulates press, printing and 
publishing. Even though civil society and 
Web site owners objected to the law, the 
Ministry of Information has blocked and 
shut down more than 100 pornographic, 
political and anti-Islam Web sites. 26 The 

Ministry of Information required in 2005 
that Web sites be registered as a means 
to keep track of the number of Web sites, 
but Web sites owners rejected this 
mandate and considered it an attempt to 
curtail their freedom to publish.27 
 On January 5, 2009, the Ministry of 
Information decreed that it can order the 
blocking of a Web site without referring 
the case to a court.  The same decree also 
requires ISPs to “prohibit any means that 
allow access to sites blocked by the 
ministry, whether by Internet address, use 
of a proxy server or any other means.”28 
On January 14, 2009 the Ministry of 
Information issued a second decree 
ordering all ISPs to block Web sites 
containing pornography or material that 
may provoke viewers to violence or 
religious hatred.29  Affected sites include 
political and human rights sites, Shia 
community forums and sites including the 
word “proxy” in their domain names. The 
Ministry of Information has claimed that 
some of these sites were blocked in error; 
it is investigating more advanced forms of 
technology to help prevent accidental 
blocking.30 
 In an effort to curb sectarianism, 
Webmasters and bloggers signed a code 
of ethics in September 2008 to promote 
tolerance and mutual acceptance for 
users of electronic media, a move that 
was welcomed by political groups, 
journalists and government officials. This 
move came a few months after Sunni and 
Shiite bloggers were briefly detained in 
July for writing what the government 
perceived as hate speech inciting 
sectarian divisions.31 
 In August 2007, a few days after the 
release of a local human rights report that 
focused on Internet Web sites promoting 
prostitution, Bahrain’s largest Shiite 
Islamic parliamentary bloc, the Al Wefaq 
Islamic Society, announced their interest 
in tightening sanctions on the patrons of 



2009 

 4 

prostitution by reviewing the country’s 
penal code. According to the report, more 
than 1,000 people had subscribed to an 
online networking promoting prostitution, 
and more than 50 websites had links to 
prostitution networks in Bahrain.32 
 According to Reporters Without 
Borders, Bahrain blocked access in 
October 2006 to several Web sites that 
were critical of the government. Among 
these Web sites is the Bahrain Center for 
Human Rights (www.bahrainrights.org) 
and the popular blog www.mahmood.tv, 
which openly criticizes the government 
and parliament members.33 
 
Surveillance 
The Ministry of Information has 
established a special unit which monitors 
Web sites for possible blocking. The 
government has indicated an interest in 
setting up a commission to monitor the 
press and Internet content to "report any 
incitement to confessionnalism."34 
Government efforts to monitor Web sites 
have also been confirmed by media 
reports that cite an official source saying 
that in addition to Web sites being 
monitored on a daily basis, the use of 
circumvention techniques to update 
banned Web sites is also being watched.35 
Furthermore, a stipulation in the 
Legislative Decree no. 48 of 2002 
Promulgating the Telecommunications 
Law allows “security organs to have 
access to the network for fulfilling the 
requirements of national security.”36 
 
ONI testing results 
ONI ran in-country tests on Bahrain's ISP, 
Batelco, using dialup as well as 
broadband access points. Batelco’s 
filtering was found to focus on several 
Web sites that are critical of the Bahraini 
government, parliament, and the ruling 
family. These include the Web sites of the 
Bahrain Center for Human Rights 

(http://www.bahrainrights.org), the Haaq 
Political Movement (http://www.haaq.org), 
Ahrar Bahrain 
(http://www.ahraralbahrain.com), Bahrain 
Martyrs Forums 
(http://www.shaheedbh.com), Bahrain 
Times (http://www.bahraintimes.org), 
Bahrain Forums 
(http://www.montadayat.org), Alduraz 
Network Forums (http://www.alduraz.net) 
and Bahrain Online 
(http://www.bahrainonline.org). Some of 
these Web sites are now defunct or have 
been apparently abandoned by their 
operators. 
 ONI testing also found that few secular 
and leftist Web sites are blocked (e.g., 
http://www.ladeeni.net and 
http://www.rezgar.com), as are Web sites 
that are critical of Islam or attempt to 
convert Muslims to Christianity (e.g., 
http://www.islameyat.com, 
http://answering-islam.org, and 
http://www.arabchurch.com). 
 Also blocked are the Web sites of the 
Cairo-based Arabic Network for Human 
Rights Information, which contains reports 
critical of human rights practices in 
Bahrain, and that of the Arabic regional 
portal and blog hosting service Al-Bawaba 
(http://blogs.albawaba.com). 
 Results from first 2008-2009 test runs 
found limited blocking of pornographic 
and LBGT content and proxy and 
anonymizing services.  However, after the 
January 2009 Ministerial decree, which 
ordered ISPs to implement an official 
filtering system, ONI found that the 
filtering of content in officially prohibited 
categories has become pervasive, which is 
an indication that the ISPs have started to 
use a commercial filtering system. Also, 
the ISPs have started to serve an explicit 
blockpage with a reference to the 
Ministerial decree.  
 Unlike most of the Gulf States’ ISPs, 
Batelco is not always transparent about its 



2009 

 5 

blocking policy; users do not always get a 
blockpage, especially when they try to 
access banned political Web sites. For 
some blocked Web sites, users receive 
error messages such as "The page cannot 
be displayed." 
 In August 2006, Bahrain banned 
access to Google Earth for three days. 
Soon after the blocking of Google Earth, 
cyberactivists circulated via e-mail a PDF 
file with annotated Google Earth 
screenshots of Bahrain highlighting what 
they claimed as the inequity of land 
distribution in Bahrain.37 The file can be 
found at 
http://www.ogleearth.com/BahrainandGo
ogleEarth.pdf. 
 
Conclusion 
Despite the broad range of topics that are 
filtered, until January 2009 Bahrain 
allowed relatively unfettered access to the 
Internet, especially compared with its 
neighbors. ONI found an increase in the 
number of banned Web sites that criticize 
the Bahraini government, parliament, and 
royal family, and filtering of pornography, 
gay and lesbian material, content related 
to the conversion of Arab Muslims to 
Christianity, and secular leftist Arabic 
content. Bahrain lacks transparency 
especially when it comes to political 
filtering.  
 

NOTES 
                                                             
1 Human Rights Watch, “Bahrain: Events of 

2007,” January 2008, 
http://www.hrw.org/legacy/englishwr2k8/d
ocs/2008/01/31/bahrai17594.htm. 

2 BBC, “Country profile: Bahrain,” March 11, 
2009, 
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_e
ast/country_profiles/790690.stm. 

3 Human Rights Watch, “World Report 2007: 
Bahrain,” 2007, 
http://hrw.org/englishwr2k7/docs/2007/0
1/11/bahrai14699.htm. 

4 Ibid. 
5 Ibid. 
6 Ibid. 
7 Human Rights Watch, “Bahrain: Events of 

2007,” January 2008, 
http://www.hrw.org/legacy/englishwr2k8/d
ocs/2008/01/31/bahrai17594.htm. 

8 Reporters Without Borders, “Bahrain: Annual 
Report 2007,” 2007, 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=
20752&Valider=OK. 

9 Ibid. 
10 Ibid. 
11 “Arab Advisors Group reveals Bahrain's 

communications connectivity leading the 
region,” AMEinfo, August 5, 2008, 
http://www.ameinfo.com/165459.html. 

12 International Telecommunications Union, 
“ITU Internet Indicators 2000,” 
http://www.itu.int/ITU-
D/icteye/Reporting/ShowReportFrame.aspx
?ReportName=/WTI/InformationTechnology
Public&RP_intYear=2000&RP_intLanguageI
D=1. 

13 International Telecommunications Union, 
“ITU Internet Indicators 2008,” 
http://www.itu.int/ITU-
D/icteye/Reporting/ShowReportFrame.aspx
?ReportName=/WTI/InformationTechnology
Public&RP_intYear=2008&RP_intLanguageI
D=1. 

14 Mark Sutton, “Mena Telecom launches 
WiMAX service in Bahrain,” ITP, November 
24, 2008 
http://www.itp.net/news/539211-mena-
telecom-launches-wimax-service-in-bahrain 



2009 

 6 

                                                                                           
15 Bahrain eContent Award, 

http://www.bea.bh/. 
16 Bahrain Center for Human Rights, “Internet 

censorship denies citizens access to popular 
public forums, news, alternative information, 
says BCHR,” January 3, 2008, 
http://www.ifex.org/en/content/view/full/8
9388/. 

17 Ibid. 
18 Telecommunication Regulatory Authority - 

Kingdom of Bahrain, http://www.tra.org.bh. 
19 Ibid. 
20 Bahrain Center for Human Rights, “Website 

accused of violating press code, BCHR 
concerned that move is aimed at silencing 
critical voices,” September 2008 
http://www.bahrainrights.org/en/node/244
6. 

21 Reporters Without Borders, “Press law 
amendments hailed but journalists still face 
jail and websites risk closure,” July 3, 2008 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=
27741. 

22 Bahrain Center for Human Rights, 
“Detainees in newsletter and website case 
beaten and ill-treated; journalists warned 
over dignity of royal image,” July 9, 2008, 
http://www.bahrainrights.org/en/node/234
8. 

23 International Federation of Journalists, 
“Despite advances, journalists still face 
possible jail terms under prevailing laws, 
warns IFJ,” June 12, 2008, 
http://www.ifex.org/en/content/view/full/9
4435/. 

24 Telecommunication Regulatory Authority - 
Kingdom of Bahrain, http://www.tra.org.bh. 

25 Telecommunication Regulatory Authority - 
Kingdom of Bahrain, “Legislative Decree no. 
48 of 2002 Promulgating the 
Telecommunications Law,” 
http://www.tra.org.bh/en/pdf/Telecom_Law
_final.pdf. 

26 “Qarar wizari yilzim sharikat khadamat 
alintarnet bitawfir baramij lihajbiha … al-
Bahrain towasil harbaha ala almawaqe’ 
alibahiyah (Ministerial decree demands ISPs 
to install software to block porn Web sites. 
Bahrain continues to fight porn online)” 
(Arabic), Al-Sharq Newspaper, May 27, 

                                                                                           
2008, http://www.al-
sharq.com/DisplayArticle.aspx?xf=2008,Ma
y,article_20080527_361&id=worldtoday&si
d=arabworld. 

27 Ibid. 
28 Reporters Without Borders, “Authorities 

step up offensive against journalists and 
websites,” May 14, 2009, 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=
31321. 

29 “Bahrain web crackdown triggers calls for 
reform,” Reuters, February 9, 2009, 
http://www.reuters.com/article/internetNew
s/idUSTRE5183Y320090209. 

30 Ibid. 
31 Habib Toumi, “Bloggers unite in move to 

stop hate speech on web,” Gulf News, 
September 3, 2008, 
http://archive.gulfnews.com/articles/08/09
/03/10242062.html. 

32 “Al Wefaq seeks to modify Bahrain’s penal 
code,” Khaleej Times, August 18, 2007, 
http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticle
New.asp?xfile=data/middleeast/2007/Aug
ust/middleeast_August188.xml&section=mi
ddleeast&col=. 

33 Reporters Without Borders, “Authorities 
block access to influential blog covering 
Bandargate scandal” and “Website blocked 
one month ahead of parliamentary 
elections,” October 30, 2006, 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=
19487. 

34 Reporters Without Borders, “Press law 
amendments hailed but journalists still face 
jail and websites risk closure,” July 3, 2008, 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=
27741. 

35 Bahrain Center for Human Rights, “Several 
websites blocked by information ministry on 
pretext of crisis involving sectarian religious 
tensions,” July 2, 2008, 
http://www.ifex.org/en/content/view/full/9
5015/. 

36 Telecommunication Regulatory Authority - 
Kingdom of Bahrain, “Legislative Decree no. 
48 of 2002 Promulgating the 
Telecommunications Law,” 
http://www.tra.org.bh/en/pdf/Telecom_Law
_final.pdf. 



2009 

 7 

                                                                                           
37 William Wallis, “Overhead view stirs up 

Bahrain,” Los Angeles Times, December 4, 
2006, 
http://www.bahrainrights.org/node/810. 


