
Myanmar’s authoritarian military junta is slowly 
expanding access to the Internet while main-
taining one of the world’s most restrictive sys-
tems of control. Despite the fact that less than 
1 percent of Myanmar’s population access the 
Internet, the government has targeted online 
independent media and dissent with the same 
commitment it has demonstrated to stifling tra-
ditional media and voices for reform.

Background
Myanmar’s abysmal human rights record wors-
ened in 2006,1 prompting increased pressure 
from the United States, the EU, and ASEAN for 
reform. In September the U.N. Security Council 
approved the U.S. government’s proposal to 
put Myanmar formally on the Council’s agenda.2 
Leaders from the State Peace and Development 
Council (SPDC) claim neocolonialists are infiltrat-
ing media technology on pretexts of protecting 
human rights and countering drug trafficking.3 
Other sensitive issues included political and 
constitutional reform, separatist movements, reli-
gious and ethnic minorities, forced and child 
labor, access by humanitarian organizations, and 

the country’s first disclosed outbreak of bird flu. 
The government suppressed reports on a wide 
range of additional issues, from rising cement 
and fuel prices to restrictions on private banks,4 
and jailed two journalists who photographed the 
new, remote capital at Pyinmana.5

Internet in Myanmar
The reported number of Internet users in 2005 
ranged from 78,000 to nearly 300,000, at the upper 
limit representing approximately 0.56 percent of 
Myanmar’s population.6 Myanmar remains one 
of thirty countries with less than 1 percent Internet 
penetration.7 Most users access the Internet in 
cybercafés (starting at USD0.30 per hour, down 

 Results at a glance
 No evidence  Suspected Selective Substantial Pervasive 
Filtering of filtering filtering filtering filtering filtering

Political     ●

Social    ●

Conflict/security    ●

Internet tools    ●

Other factors Low Medium High Not applicable

Transparency  ●

Consistency ●

Myanmar (Burma)



from USD0.75 in 2004 and USD0.95–1.50 in 
2003),8 which are said to be present in five cities 
but planned to reach 324 townships within three 
years.9 Connection speeds are slow, however, as 
broadband is available primarily to government 
and businesses and used mostly for Internet 
telephony via Voice-over Internet Protocol (VoIP), 
though the government pledged to bring ADSL to 
every township by the end of 2006.10 There are 
only two Internet service providers (ISPs) allowed 
in Myanmar: state-owned telecom Myanmar 
Posts and Telecom (MPT), which is the only 
source of new Internet services,11 and Myanmar 
Teleport (MMT, formerly Bagan Cybertech), which 
is reportedly the infrastructure arm of Myanmar’s 
Internet system and responsible for blocking 
content. In September 2005 the Ahaed Co. 
of Myanmar and the Canadian ICT company 
Teleglobe reportedly signed a memorandum 
of understanding to establish a private ISP.12 
Reliability is also an issue: in May 2006 the entire 
country was disconnected for four days because 
of alleged damage to an undersea cable.13 

Legal and regulatory frameworks
Myanmar heavily regulates online access and 
content via legal, regulatory, and economic con-

straints. As in other areas, however, the state’s 
policies are difficult to assess because they are 
rarely published or explained.

Network-ready computers must be regis-
tered (for a fee) with the MPT; failure to do so 
can result in fines and prison sentences of seven 
to fifteen years.14 Sharing registered Internet 
connections is also punishable by revocation of 
access and presumably similar “legal action.”15 
Broad laws and regulations confer power upon 
the SPDC, which is also involved in all judicial 
appointments,16 to punish citizens harshly for any 
activity deemed detrimental to national interests 
or security. Regulations issued in 2000 subjected 
online content to the same kind of strict filtering 
that the Press Scrutiny and Registration Division 
carries out (despite print media being almost 
exclusively state owned):17 users must obtain 
MPT permission before creating Web pages, and 
they cannot post anything “detrimental” to the 
government or simply related to politics. The MPT 
can “amend and change regulations on the use 
of the Internet without prior notice.”18

Costs indeed limit access significantly: even 
households that can afford a PC and long-
distance connection fees outside the capital 
Yangon (Rangoon) and Mandalay cannot pay 

 Key IndIcatoRs

  worst best

GDP per capita, PPP (constant 2000 international $) ........ 1,446 3.50

Life expectancy at birth (years) ............................................. 61 4.19

Literacy rate (% of people age 15+) ..................................... 90 6.00

Human development index (out of 177) ............................... 130 3.52

Rule of law (out of 208) ...................................................... 202 1.87

Voice and accountability (out of 208) .................................. 208 0.69

Digital opportunity index (out of 180) .................................. 176 1.36

Internet users (% of population) ........................................... 0.1 3.07

Source (by indicator): IMF 2006; World Bank 2006a, 2006a; UNDP 2006; World Bank 2006c, 2006c; ITU 2006, 2004

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10



USD35/month19 for a broadband account. Dialup 
access leaves them with state-monitored e-mail 
(free services are blocked)20 and a small col-
lection of pre-approved sites on the country’s 
intranet, known as the Myanmar Wide Web.21 As 
for cybercafés, promoted since 2002 by a “Public 
Access Centers” (PAC) program for e-mail and 
gaming purposes,22 the government has been 
urging business owners to legally register as 
PACs. This requires them to log user identities 
and Web sites visited and send the information 
back to the state-owned Myanmar Info-tech.23 
There are reports, however, that many tech-savvy 
users risk connecting to proxy servers abroad 
and thereby access the entire Web undetect-
ed.24

ONI testing results
Testing was conducted on the two ISPs in 
Myanmar, Myanmar Teleport (MMT) and Myanmar 
Posts and Telecom (MPT). Both MMT and MPT 
filtered extensively and focused overwhelmingly 
on independent media, political reform, and 
human rights sites relating to Myanmar, as well 
as free Web-based e-mail services and circum-
vention tools. 

Both ISPs blocked roughly the same num-
ber of circumvention tools, including Proxify, 
Guardster, and Anonymizer (although only MPT 
blocked www.anonymizer.com).

In June 2006 Gmail and Gtalk were made 
inaccessible and Skype was banned25—a report-
ed attempt not only to censor communications 
but also to preserve the government’s monopoly 
over telephone and e-mail services as MPT’s 
revenues dipped.26 ONI testing confirmed that 
although no search engines (MSN, Google, 
and so on) were blocked, Yahoo! Mail, Gmail, 
Hushmail, and mail2web were blocked by both 
ISPs, while MPT took the precaution of blocking 
thirteen additional e-mail sites, including Hotmail 
and Fastmail. Only MPT blocked Skype.

In addition to filtering Radio Free Asia 
(www.rfa.org) and OhmyNews (www.ohmynews. 

com), both MMT and MPT blocked many major 
independent news sites reporting on Myanmar. 
This included English language publications 
such as the Irawaddy, Mizzima News, and 
BurmaNet News (www.burmanet.org), as well 
as sites in the national language (www.burma 
today.net). Only MPT blocked the Voice of America 
Web sites (www.voanews.com) in English and 
Burmese, while MMT targeted regional news sites 
such as the Times of India and Asia Observer. 

Sites containing content on human rights 
advocacy and democratic reform continued  
to be a priority for blocking. A number of  
nongovernmental organization (NGO) sites 
with different levels of involvement in Myanmar 
human rights issues were blocked (Open Society 
Institute at www.soros.org; www.burmacampaign. 
org.uk). Within this group were Web sites docu-
menting the persecution of ethnic minorities and 
the personal Web site of Daw Aung San Suu Kyi. 
Other continuities in blocking included coalitions 
for democratic change in Myanmar, such as the 
Web site of the coalition government of the Union 
of Burma (www.ncgub.net), opposition move-
ments (www.chinforum.org), and rights groups 
(www.womenofburma.org).

There were significant differences in filter-
ing between the two ISPs. Of the sites found to 
be blocked in Myanmar, less than a third were 
blocked on both ISPs. The remaining blocked 
sites were blocked on one ISP or the other, but not 
both. MMT blocked almost exclusively sites with 
ties to Myanmar, where the term “Burma” in the 
URL was one of the common threads among the  
filtered sites, from human rights groups (www.
burmawatch.org; www.hrw.org) critical of the 
government to peripheral personal sites (such 
as a site with photographs of Myanmar). MPT fil-
tered many more sites from the global list, block-
ing a large majority of the pornography Web sites 
tested, while MMT filtered very few such sites. 

Several curious results indicated that the 
Myanmar government does not take an entirely 
systematic approach to filtering. For example, 



Amnesty International (www.amnesty.org) was 
blocked entirely on MPT, but MMT filtered only 
several Amnesty reports on the country. Other 
significant variations among the ISPs, including 
the inconsistent blocking of pornography and 
gambling sites that suggest distinct filtering 
methods, are unusual given both ISPs are state-
run.

Conclusion
Although Myanmar does not deploy its filtering 
regime with the same sophistication and breadth 
as other countries with similarly repressive online 
environments, the paranoid grip of the SPDC is 
felt in the restrictions on access, the high cost of 
services, and the frequently brutal clampdown on 
information and expression in all other spheres 
of Burmese life. This may be why there are not 
many known cases of cyber-dissidents in cus-
tody, given that people have been arrested for 
anything from publishing subversive poetry to lis-
tening to the BBC or Radio Free Asia in public.27

NOTES

 1. U.S. Department of State, Country Reports on 
Human Rights Practices 2005: Burma, http://www.
state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2005/61603.htm.

 2. Summary statement by the Secretary-General of 
the United Nations on matters of which the Security 
Council is seized and on the stage reached in 
their consideration, UN Doc. S/2006/10/Add.36, 
September 22, 2006.

 3. Gen. Than Shwe, 85th Anniversary National Day 
Message, November 24, 2005, http://www.mofa.gov. 
mm/news/24nov05.html.

 4. Financial Times, “Burma’s privately owned presses 
are on a roll; Private sector journals are gaining 
popularity in spite of heavy pressure from state cen-
sors,” December 8, 2005. 

 5. Reporters Without Borders, “Court upholds three-
year sentences for journalists who photographed 
new capital,” June 27, 2006, http://www.rsf.org/ 
article.php3?id_article=16898.

 6. Xinhua News Agency, “Internet users in Myanmar 
number nearly 300,000,” November 8, 2006; 
International Telecommunication Union, World 
Telecommunication Indicators 2006.

 7. International Telecommunication Union, ICT 
Statistics, http://www.itu.int/ITU-D/ict/statistics/ict/
index.html. 

 8. BBC Monitoring International Reports, “Burma 
Internet users use proxy servers to visit blocked 
websites,” October 17, 2006 (includes text from 
Ko Thet, “A hole in the Net,” The Irawaddy, October 
1, 2006); The Guardian Online, “The great firewall 
of Burma,” July 22, 2003; and Reporters Without 
Borders, Internet: Burma, http://www.rsf.org/ 
article.php3?id_article=10748&Valider=OK.

 9. Xinhua News Agency, “Internet users in Myanmar 
number nearly 300,000,” November 8, 2006.

 10. Ibid.
 11. Xinhua News Service, “Myanmar to grant for-

eign, local engagement in emerging cyber city,” 
November 28, 2006.

 12. http://www.burmanet.org/news/2005/09/12/xinhua-
news-agency-myanmar-to-expand-internet-services/.

 13. BBC Monitoring International Reports, “Burma’s 
Internet link with outside world fails for fourth day” 
(text by official Chinese agency Xinhua), May 16, 
2006.

 14. Computer Science Development Law, sections 27, 
28, September 20, 1996, http://www.myanmar.com/ 
gov/laws/computerlaw.html.

 15. Digital Freedom Network, “The new Net regulations 
in Burma,” January 31, 2000, archived copy available 
at http://web.archive.org/web/20010220220441/ 
http://dfn.org/voices/burma/webregulations.htm.

 16. Ibid.
 17. International Press Institute, 2005 World Press 

Freedom Review: Burma, http://www.freemedia.at/ 
cms/ipi/freedom_detail.html?country=/KW0001/ 
KW0005/KW0112/.

 18. Digital Freedom Network, “The new Net regulations 
in Burma,” January 31, 2000, archived copy available 
at http://web.archive.org/web/20010220220441/ 
http://dfn.org/voices/burma/webregulations.htm.

 19. BaganNet, “Access Services,” October 30,2006, 
http://www.bagan.net.mm/products/access/ 
broadband_ADSL.asp.

 20. BaganNet, “About mail4u,” October 2006, http://
www.bagan.net.mm/products/services/ 
aboutmail4u-e.asp. 

 21. Shawn W. Crispin, “A quantum leap in censorship,” 
Asia Times Online, September 22, 2006, http://www.
atimes.com/atimes/Southeast_Asia/ 
HI22Ae01.html.

 22. BBC Monitoring International Reports, “Burma 
Internet users use proxy servers to visit blocked 
websites,” October 17, 2006 (includes text from Ko 
Thet, “A hole in the Net,” The Irawaddy, October 1, 
2006). 



 23. The Myanmar Times, “Burma enforces licensing of 
Internet cafes,” March 20, 2006, (text of report in 
English by Khin Hninn Phyu, reprinted by the BBC) 
at http://www.burmanet.org/news/2006/03/31/ 
myanmar-times-via-bbc-burma-enforces-licensing- 
of-internet-cafes/.

 24. Democratic Voice of Burma, “Press freedom in 
Burma,” May 7, 2006, http://english.dvb.no/news. 
php?id=7010; and Shawn L. Nance, “How to fool 
the cyber spooks,” The Irrawaddy Online, March 27, 
2005, http://www.irrawaddy.org/aviewer.asp?a= 
4504&z=104 (inset). 

 25. Indo-Asian News Service, “Google, Gmail banned in 
Myanmar: Surfers,” June 30, 2006.

 26. Reporters Without Borders, “Internet increasingly 
resembles an Intranet as foreign services blocked,” 
July 4, 2006, http://www.rsf.org/article.php3? 
id_article=18202; The Irrawaddy, “Junta blocks 
Google and Gmail,” June 30, 2006.

 27. See, for example, Mizzima News, “Four dissidents 
sentenced up to 19 years in prison for anti-government 
poems,” June 21, 2006, http://www.mizzima.com/ 
MizzimaNews/AlertBurma/22-June-2006-02.html.


