
2009 

 1 

 
Internet Filtering in 

Saudi Arabia  
 
Overview 
Saudi Arabia filters sites related to opposition 
political groups, human rights issues, and 
religious content deemed offensive to 
Muslims. Pornographic and gay sites are 
pervasively filtered, as well as circumvention 
and online privacy tools. Bloggers have been 
arrested, and blogs and sites run by online 
activists have been blocked. 
 
Background 
Saudi Arabia is the birthplace of the Prophet 
Muhammad and the cradle of Islam. It 
embraces a strict interpretation of Sunni Islam 
and has a strong religious self-identity. 
Political parties are banned and activists who 
publicly call for reform risk being jailed.1 
Journalism is strictly controlled, and 
journalists must exercise self-censorship in 
order to avoid government scrutiny and 
dismissal.2  
 Despite substantial Saudi investment in 
pan-Arab satellite television such as the 
Dubai-based MBC channels and the Bahrain-
based Orbit Satellite Network, the media 
environment within Saudi Arabia is likely the 
most tightly-controlled in the region. The 
kingdom's four TV networks, including news 
channel Al-Ikhbaria, and its radio stations are 
operated by the state-owned Broadcasting 
Service of the Kingdom of Saudi Arabia 

(BSKSA), which is chaired by the Minister of 
Culture and Information.3 Private television 
and radio stations are prohibited on Saudi 
soil.4 However, the Saudi Minister of Culture 
and Information said in May 2009 an official 
committee was formed to study the draft 
privatization project of Saudi television and 
the Saudi News Agency, and that the Ministry 
was considering granting a number of radio 
licenses.5 
 Blogging has grown as a medium for 
expression in Saudi Arabia, with the number of 
bloggers reached an estimated 2,000 in 
2006.6 Half of these bloggers are women.7 In 
2005 the government tried to ban the 
country’s primary blogging tool, blogger.com.8 
However, after a few days the ban was lifted, 
with the censors choosing to block specific 
content on the blogging Web site instead.9 
 The Committee to Protect Journalists 
ranked Saudi Arabia among the 10 worse 
countries to be a blogger, citing the 
widespread self-censorship and local calls by 
influential clerics for harsh punishment for 
online writers who post content deemed 
heretical.10 
 In November 2008, Saudi activists 
launched an online campaign to support 
human rights and called for a two-day public 
hunger strike to protest the detention without 
charges of human rights activists. The

 
RESULTS AT A GLANCE 

Filtering 
No evidence of 

filtering 
Suspected 

filtering 
Selective 
filtering 

Substantial 
filtering 

Pervasive 
filtering 

Political      
Social      
Conflict/security      
Internet tools      
 
Other factors Low Medium High Not applicable 

 

Transparency      
Consistency      



2009 

 2 

KEY INDICATORS 
 worst                                                  best 

GNI per capita, PPP (current international $)……………………....15,711 …..                   

Life expectancy at birth (years)……………………………………………….72.2                                             …     

Literacy rate (% of people age 15+)…………………………………………82.9 ……                                          …  

Human development index (out of 177)……………………………………..61                                              …    

Rule of law (percentile)……………………………………………………………..59                                         … 

Voice and accountability (percentile)……………………………………….…..7         

Digital opportunity index (out of 181)……..……………………………….…75 . …                          ……... 

Internet users (% of population)…………………….…………….............28.5 .             .  

 
campaigned was highly publicized and 
received coverage from international media 
such as CNN, Washington Post and 
France24.11  
 
Internet in Saudi Arabia 
Since its creation in 1998, the state-run Saudi 
Telecom Company (STC) had been the sole 
provider of telecom services. However, in an 
effort to join the World Trade Organization 
(WTO), the government opened the 
telecommunication sector to competition in 
2002.12 To enhance the ICT infrastructure in 
Kingdom, STC began the installation of IP-VPN 
service at various speeds of up to 2.5 
gigabytes.13  
 The telecom sector continues to grow with 
relative consistency. Service revenues have 
climbed steadily at an annual average rate of 
nearly 15 percent since 2001. Despite high 
mobile revenues, the kingdom’s broadband 
penetration rate of about one percent remains 
well below the world average of five percent 
and the twenty percent benchmark of 
developed countries.14 This is likely to change, 
however, as advance ICT projects are 
introduced. These projects include STC’s 
launch of a home fiber- optic service providing 
fast Internet speed reaching 100MB per 
second for its clients in the Kingdom.15 
 The government’s Internet Services Unit 
(ISU), a department of the King Abdulaziz City 
for Science & Technology (KACST), has been 
responsible for overseeing Internet services in 
Saudi Arabia and for implementing 
government censorship.16 As its Web site 
explains, twenty-five licensed Internet service 

providers (ISPs) connect users to the national 
network.17 In accordance with a Council of 
Ministers decision, the Saudi Communications 
Commission was renamed the 
Communications and Information Technology 
Commission (CTIC) and took charge of 
licensing and filtering processes previously 
managed by KACST.18 
 Due to numerous restrictions on the public 
interaction of unrelated men and women and 
the limited roles of women in open society, the 
Internet has not only emerged as a popular 
means of socialization but also one that is 
dominated by women.  A local company 
estimated that two thirds of Saudi Internet 
users are women. Some Saudis believe that 
cyberspace has encouraged people to lead 
“double lives,” conducting themselves in a 
more conservative manner in the public eye 
while engaging in far more liberal behavior 
online.19  
 
Legal and regulatory framework 
Saudi newspapers are established by decree. 
Although pan-Arab newspapers are available, 
they are subject to censorship and tend to 
conform to the state's standards regarding the 
publication of sensitive content.20  Public 
criticism of the Saudi leadership and the 
questioning of Islamic beliefs are not generally 
tolerated, but in the post 9/11 era and amidst 
instances of internal militancy, a bolder and 
more candid approach has brought about at 
least some press and TV coverage of more 
controversial topics.21 This approach remains 
to be limited, though. For example, the 
Ministry of Culture and Information imposed in 
January 2008 a nationwide ban on all live 



2009 

 3 

broadcasts on Saudi public television just two 
days after disgruntled viewers called Al-
Ikhbariya news channel and made critical 
remarks targeting senior Saudi officials.  The 
ban prompted Reporters Without Borders to 
call for a reversal of the government's action 
and the reinstatement of the network's 
director, who had been fired after the incident. 
22 
 The Saudi government makes no secret of 
its filtering, which is explained on a section of 
the ISU Web site.23 According to this Web site, 
KACST is directly responsible for filtering 
pornographic content, while other sites are 
blocked upon request from “government 
security bodies.” The Web site also has forms 
by which Internet users can request that 
certain sites be blocked or unblocked. A 
KACST official said that, “the majority of 
blocked Web sites contain pornographic 
content, and over 90 percent of Internet users 
have tried to access a blocked Web site.”24 
The censors rely on citizens who send in 
roughly 1,200 requests a day to have sites 
blocked.25 
 In January 2008, Saudi Arabia 
implemented 16 articles of new law on the 
use of technology.   These laws include 
penalties of ten years in prison and a fine for 
Web site operators that advocate or support 
terrorism; three years and fine for financial 
fraud or invasion of privacy; and five years and 
fine for those guilty of distributing 
pornography or other materials that violate 
public law, religious values and social 
standards of the kingdom. Accomplices of the 
guilty parties and even those who are proven 
to have only intended to engage in unlawful IT 
acts can receive up to half of maximum 
punishments.26   
 Providers and distributors of Internet 
equipment can also be held liable under the 
new law, including internet café managers 
whose facilities are used to post content that 
infringes upon the “values” of the kingdom.27  
 The new law was implemented amidst 
global scrutiny of the landmark imprisonment 
of Saudi blogger Ahmad Fouad Al-Farhan, who 
was arrested by the Saudi government for 
violating “non-security regulations.”  Al-Farhan 
is reported to have stated that he was 

arrested because he “wrote about political 
prisoners in Saudi Arabia.”28 Al-Farhan was 
freed after more than four months in prison.29  
 The new law has also been applied in 
nonpolitical cases. For example, a court fined 
a young man 50,000 Saudi Riyal 
(approximately USD 13,000) and sentenced 
him to 22 months in jail and 200 lashes after 
he was found guilty of breaking into a 
woman’s email account and stealing photos of 
her. The man threatened to post the photos 
online if the woman did not agree to have an 
affair with him.30  
 In July 2008, the Saudi authorities 
reportedly refused to renew the residence 
permit of an Egyptian national who had lived 
in Saudi Arabia for 44 years for writing in 
newspapers and on the Internet articles that 
are critical of the Egyptian regime.31 The 
Arabic Network for Human Rights Information 
said the writer’s activities “only amount to 
writings about his concerns and opinions 
about Egypt and do not include any Saudi 
related matters.”32 
 In an unprecedented move, Saudi Arabia's 
National Human Rights Society announced 
attempts to have Web sites of Arab and 
international human rights organizations 
unblocked by the Saudi authorities.33  The 
chairman of the society said that they are 
aware of the blocking of Web sites of Human 
Rights Watch, Reporters Without Borders and 
the Arabic Network for Human Rights 
Information inside Saudi Arabia. He added 
that, “blocking these sites is tantamount to 
depriving Saudi Arabia of its rights as a 
member of the UN Human Rights Council” and 
that “blocking those websites violates clause 
19 of the International Human Rights 
Declaration, which deals with freedom of 
expression and clause 23 of the Arab Human 
Rights Charter.”34 
 In May 2009, thirteen Saudi women 
journalists filed complaints with the Ministry of 
Interior accusing the local online newspaper 
Kul Al-Watan (All of the Homeland) of 
“defaming and distorting the image of the 
Saudi media.” The Saudi women journalists 
said the online newspaper published an 
offensive report entitled “Saudi Women in Red 
Nights” in which it alleged that prostitution, 



2009 

 4 

alcohol and drugs have become widespread in 
Saudi society, and that women journalists rely 
on illicit relationships with newspaper bosses 
to get support and fame. One of the women 
journalists accused the writer of taking 
advantage of an absence of censorship on 
online publishing in Saudi Arabia.35 
 Just few days later the Minster of Culture 
and Information said Saudi Arabia intends to 
enact laws, regulation, and legislation for 
newspapers and Internet Web sites. This 
regulation will require Saudi based Web sites 
to get official licenses from a special agency 
under the purview of his Ministry. The Minister 
said the proposed regulation aims to deter 
“dangerous” writing in the newspapers and 
the Web sites.36 
 
Surveillance 
Like many countries in the Middle East, the 
Saudi authorities monitor Internet activities. In 
March 2009 the Ministry of Internet orders 
Internet cafés to install hidden cameras and 
provide a record of names and identities of 
their customers.37  
 The Saudi religious police have also 
expressed interest in practicing online 
surveillance.  Members of the religious police 
(the Commission for Promotion of Virtue and 
Prevention of Vice) asked the Chairman of the 
Saudi Shura (Consultative) Council to enable 
them to have access to blocked Web sites, “to 
monitor immoral practices by visitors of these 
sites.”38  The religious police argued that 
some male and female youngsters “get 
involved in negative practices away from the 
eyes of the Saudi authorities” on these 
blocked Web sites, so they want to put an end 
to the “immoral practices” online.39  
 The Chairman of the Saudi Shura Council 
however, questioned the legitimacy of the 
request and said, "These justifications must 
be supported by clear evidence, otherwise 
there is no need for it".40 
 
ONI testing results 
ONI conducted in-country testing on three 
ISPs: STC, National Engineering Services & 
Marketing (Nesma) and Arabian Internet and 
Communications Services (Awalnet). The three 
providers blocked the same Web sites, as 

expected given the centrally administered 
filtering system. 
 Using Secure Computing’s “SmartFilter” 
software for technical implementation and to 
identify sites for blocking, the Saudi censors 
have increased the number of targeted Saudi 
political reformists and opposition groups. In 
addition to the previously blocked sites such 
as the Web sites of the Islah movement 
(www.islah.tv and islah.info) and the Tajdeed 
movement (tagdeed.net), the authorities have 
added more opposition sites to the blocked 
sites. Examples include www.alumah.com and 
www.alhijazonline.com 
 Phase 2 testing also revealed that the 
censors now target user-generated 
oppositional content such as the forum New 
Arabia (www.newarabia.org) 
 ONI monitored in-country access to the 
blog of Saudi blogger Ahmad Fouad Al-Farhan, 
who was jailed for more than four months. His 
blog was found to be blocked during his arrest 
and continued to be blocked even after he 
was released from prison.  
 Also, ONI verified that the Web site of the 
Voice of Saudi Women (www.saudiwomen.net) 
was blocked in October 2008. The Web site, 
according to Reporters Without Borders, 
published a number of analytical reports 
about the status of women in Saudi society, 
and it denounced impediments to women 
becoming effective actors in Saudi society.41 
 ONI also found that the blog Saudi 
Christian (christforsaudi.blogspot.com) was 
blocked in Saudi Arabia in January 2009, after 
reports that Saudi blogger Hamoud Bin Saleh 
declared in his blog that he converted from 
Islam to Christianity. ONI monitored the blog 
and found that it was removed in March 2009 
for unknown reasons. It was not clear who 
removed the blog. 
 In keeping with the Saudi government’s 
emphasis on protecting the “sanctity of Islam” 
and the legitimacy of the regime, several 
religious sites are also blocked. These include 
sites relating to minority Shia groups 
(www.yahosein.com), the Bahai faith 
(www.bahai.com) and sites that espouse 
alternative views of Islam such as the Web 
site of the Institute for the Secularization of 
the Islamic Society (www.secularislam.org).  



2009 

 5 

Sites that present critical reviews of the 
religion of Islam and/or try to convert Muslims 
to other religions are also censored 
(answering-islam.org, www.islamreview.com) 
 The Web pages of a few global free 
speech advocates, such as Article19 
(www.article19.org) and the Free Speech 
Coalition (www.freespeechcoalition.com), are 
blocked. However, filtering of human rights 
content primarily targets Saudi or regional 
organizations. All Web pages of the Saudi 
Human Rights Center (www.saudihr.org) are 
blocked.  
  The entire human rights Web site 
www.humum.net was found blocked in phase 
2 results. Phase 1 results showed that only 
the Saudi page on the site was blocked. The 
site receives complains on human rights 
violations from Arab citizens and is run by the 
Cairo-based Arab Human Rights Information 
Network. 
 Most global media sites tested, including 
Israel-based news outlets such as the daily 
Haaretz (www.haaretz.com), were accessible. 
However, sites of few prominent Arabic 
newspapers and news portals were blocked. 
These include the Arab-language newspaper 
Al-Quds Al Arabi (www.alquds.co.uk) and the 
news portal Elaph (www.elaph.com). ONI 
found that access to Elaph was allowed few 
months after testing. 
 “Immoral” social content continues to be a 
priority target for Saudi censors. The vast 
majority of pornographic Web sites and most 
sites featuring provocative attire or gambling 
that were tested were blocked. Phase 2 
testing showed that the censors have added 
forums which facilitate the exchange of Arabic 
explicit content.  
 Also blocked were numerous sites relating 
to alcohol and drugs, gays and lesbians, and 
sex-education and family planning. A 
substantial number of Internet tools, including 
anonymizers and translators, were filtered. 
 
Conclusion 
Saudi Arabia publically acknowledges 
censoring morally inappropriate and 
religiously sensitive material, but the 
authorities also filter oppositional political 
sites and sites focused on human rights 

issues. In addition, the state has introduced 
new surveillance measures at Internet cafés 
and has announced plans to start a system 
that will require local sites to register with the 
authorities.  
 Saudi citizens have started to use the 
Internet for online activism, but the authorities 
have arrested several online writers and 
blocked their content.  A local human rights 
group expressed interest in legally challenging 
the government’s censorship of human rights 
sites.  
 Generally, Internet filtering in Saudi Arabia 
mirrors broader attempts by the state to 
repress opposition and promote a single 
religious creed.  
 



2009 

 6 

NOTES 
                                            
1 “Country profile: Saudi Arabia,” BBC News, 

October 1, 2008,  
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_e
ast/country_profiles/791936.stm. 

2 Reporters Without Borders, “Saudi Arabia: 
Annual Report 2007,” 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=
20775&Valider=OK. 

3 “Country profile: Saudi Arabia,” BBC News, 
October 1, 2008,  
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_e
ast/country_profiles/791936.stm. 

4 Reporters Without Borders, “Saudi Arabia: 
Annual Report 2006,” 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=
17185. 

5 Khaled al Oweigan, “Saudi Arabia to 
Regulate Kingdom-Based Websites,” Assarq 
Alawsat, May 13, 2009, 
http://aawsat.com/english/news.asp?secti
on=5&id=16714. 

6 Faiza Saleh Ambah, “New Clicks in the Arab 
World,” The Washington Post, November 12, 
2006, http://www.washingtonpost.com/wp-
dyn/content/article/2006/11/11/AR20061
11100886.html. 

7 Ibid. 
8 Reporters Without Borders, “Saudi Arabia: 

Annual Report 2007,” 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=
20775&Valider=OK. 

9 Ibid. 
10 Committee to Protect Journalists, “10 Worst 

Countries to be a Blogger,” April 30, 2009, 
http://www.cpj.org/reports/2009/04/10-
worst-countries-to-be-a-blogger.php. 

11 Internet & Democracy Blog at Harvard 
University’s Berkman Center for Internet and 
Society, “Saudi activists launch a daring and 
bold move to support human rights,”  
November 3, 2008, 
http://blogs.law.harvard.edu/idblog/2008/
11/03/saudi-activists-launch-a-daring-and-
bold-move-to-support-human-rights/. 

12 “Saudi Arabia’s Telecom Sector Growing 
Rapidly,” Khaleej Times Online, March 24, 
2008, 
http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticle
New.asp?xfile=data/business/2008/March

                                                                  
/business_March715.xml&section=busines
s&col=. 

13 “STC to Continue Free Installation of IP-VPN 
Service,” Arab News, June 1, 2008, 
http://www.arabnews.com/?page=6&sectio
n=0&article=110452&d=1&m=6&y=2008 

14 “Saudi Arabia’s Telecom Sector Growing 
Rapidly,” Khaleej Times Online, March 24, 
2008, 
http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticle
New.asp?xfile=data/business/2008/March
/business_March715.xml&section=busines
s&col=. 

15 “STC starts fiber optic network for homes,” 
Saudi Gazette, 
http://www.saudigazette.com.sa/index.cfm
?method=home.regcon&contentID=200812
2825183. 

16 Internet Services Unit, King Abdul Aziz City 
for Science & Technology, 
http://www.isu.net.sa/. 

17 Ibid. 
18 The Communication and Information 

Technology Commission, 
http://www.citc.gov.sa/. 

19 “Online Campaigns to Protect Girls from 
Scandals,” Arab News, April 4, 2008, 
http://www.arabnews.com/?page=1&sectio
n=0&article=108566&d=4&m=4&y=2008&
pix=kingdom.jpg&category=Kingdom. 

20 “Country profile: Saudi Arabia,” BBC News, 
October 1, 2008,  
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_e
ast/country_profiles/791936.stm. 

21 Ibid. 
22 Reporters Without Borders, “Information 

Minister Bans Live Programmes on State 
Television,” February 1, 2008, 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=
25340. 

23 Internet Services Unit, “Introduction to 
Content Filtering,” 
http://www.isu.net.sa/saudi-
internet/contenet-filtring/filtring.htm. 

24 “Most of Kingdom’s Internet users aim for 
the forbidden,” Arab News, October 2, 
2005, 
http://www.arabnews.com/?page=1&sectio
n=0&article=71012&d=2&m=10&y=2005. 

25 Peter Burrows, “Internet Censorship, Saudi 



2009 

 7 

                                                                  
Style,” Business Week, November 13, 2008, 
http://www.businessweek.com/magazine/c
ontent/08_47/b4109068380136.htm?cha
n=magazine+channel_in+depth. 

26 David Westley, ”Saudi Tightens Grip on 
Internet Use,” Arabian Business, January 
26, 2008, 
http://www.arabianbusiness.com/509226-
saudi-tightens-grip-on-internet-useoni. 

27 Reporter Without Borders, “Blogger Fouad 
al Farhan Freed After More than Four 
Months in Prison,” April 28, 2008, 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=
26746. 

28 David Westley, ”Saudi Tightens Grip on 
Internet Use,” Arabian Business, January 
26, 2008, 
http://www.arabianbusiness.com/509226-
saudi-tightens-grip-on-internet-useoni. 

29 Reporter Without Borders, “Blogger Fouad 
al Farhan Freed After More than Four 
Months in Prison,” April 28, 2008, 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=
26746. 

30 “Ahsa youth sentenced under cyber crime 
law,” Arab News, December 3, 2008 
http://www.arabnews.com/?page=1&sectio
n=0&article=116942&d=3&m=12&y=2008
&pix=kingdom.jpg&category=Kingdom. 

31 The Arabic Network for Human Rights 
Information, “The Arabic Network Calls on 
the Saudi Authorities to Annul the Decision 
to Expel Egyptian Resident Abdullah Al 
Khyat,” July 26, 2008, 
http://anhri.net/en/reports/2008/pr0726.s
html. 

32 Ibid. 
33 Mariam Al Hakeem, “Rights group seeks to 

unblock access to websites,” Gulf News, 
April 1, 2008, 
http://www.gulfnews.com/News/Gulf/saudi
_arabia/10202016.html. 

34 Ibid. 
35 Najah Alosaimi, “Web newspaper charged 

with defamation,” Arab News, May 2, 2009, 
http://www.arabnews.com/?page=1&sectio
n=0&article=122106&d=2&m=5&y=2009&
pix=kingdom.jpg&category=Kingdom. 

36 Khaled al Oweigan, “Saudi Arabia to 
Regulate Kingdom-Based Websites,” Assarq 

                                                                  
Alawsat, May 13, 2009, 
http://aawsat.com/english/news.asp?secti
on=5&id=16714. 

37 OpenNet Initiative, “Restriction on Internet 
use in the Middle East on the rise: Internet 
cafés in Saudi must install hidden 
cameras,” April 16, 2009, 
http://opennet.net/blog/2009/04/restrictio
n-internet-use-middle-east-rise-internet-
caf%C3%A9s-saudi-must-install-hidden-
came. 

38 Mariam Al Hakeem, “Religious police 
demand access to blocked websites,” Gulf 
News, August 28, 2008, 
http://archive.gulfnews.com/news/gulf/sau
di_arabia/10240886.html. 

39 Ibid. 
40 Ibid. 
41 Reporters Without Borders, “Saudi Arabia: 

authorities block women’s rights website,” 
http://www.rsf.org/fil_en.php3?id_rubrique
=682&mois=10. 


