
In addition to filtering a range of Web con-
tent, the Syrian government monitors Internet 
use closely and has detained citizens “for 
expressing their opinions or reporting informa-
tion online.”1 Vague and broadly worded laws 
invite government abuse and have prompted 
Internet users to engage in self-censoring and 
self-monitoring to avoid the state’s ambiguous 
grounds for arrest.2

Background
Syria is among the most repressive countries 
in the world with regard to freedom of expres-
sion and information. Criticisms of the president 
and reports on the problems of religious and 
ethnic minorities in Syria remain particularly sen-
sitive topics.3 Human rights organizations have 
reported exhaustively on political arrests and 
detentions.4

In 2006 Reporters Without Borders ranked 
Syria among the thirteen “enemies of the 
Internet.”5 Although the government does recog-
nize the importance of the Internet as a source 
of economic growth, it also admits to automati-
cally blocking pornographic Web sites6 and to 

censoring “pro-Israel and hyper-Islamist” Web 
sites, such as “those run by the illegal Muslim 
Brotherhood, and those calling for autonomy for 
Syrian Kurds.”7 In defense of these practices, 
Minister of Technology and Communications Amr 
Salem said, “Syria is currently under attack … 
and if somebody writes, or publishes or whatever, 
something that supports the attack, they will be 
tried.”8

Internet in Syria
With a literacy rate of 80 percent,9 Syria’s main 
barriers to Internet access are economic. Only 
4.2 percent of the population own personal  
computers, with just 1 percent of Syrians  

 Results at a glance
	 No evidence 	 Suspected	 Selective	 Substantial	 Pervasive 
Filtering	 of filtering	 filtering	 filtering	 filtering	 filtering

Political					     ●

Social			   ●

Conflict/security			   ●

Internet tools				    ●

Other factors	 Low	 Medium	 High	 Not applicable

Transparency		  ●

Consistency			   ●

Syria

1



subscribing to Internet services.10 The prolif-
eration of Internet cafés11 has helped raise 
the Internet penetration rate to approximately 6 
percent,12 but many Syrians still find the cost of 
these cafés prohibitive.13

In recent years, the government has endeav-
ored to expand Internet access by installing 
hardware and telecommunications capabilities 
in schools, by subsidizing the cost of personal 
computers, and, most recently, by fostering 
competition among Internet service providers 
(ISPs).14

There are four ISPs that are neither owned 
nor funded by the government. Still, the two 
government-affiliated ISPs,15 Syria Telecommuni- 
cation Establishment (STE) and SCS-net (now 
Aloola), continue to occupy the majority of the 
market.16 Aya, one of the privately owned ISPs, 
has close ties to the government.17

Legal and regulatory frameworks
In addition to maintaining regulatory control over 
ISPs, the Syrian government imposes finan-
cial and technical constraints on Internet users. 
Syrian Internet subscribers wishing to use ports 
other than port 80—the port most often used for 
Web browsing—must apply for a special service 

and pay a small monthly fee.18 Aya and other 
ISPs offer plans that allow users to access the 
Internet with a fixed IP address, which is neces-
sary to host sites, to use Virtual Private Networks, 
and to bypass the ISP’s proxy server. They may 
also pay for a special plan that allows them to 
open otherwise blocked ports, such as those 
used for Voice-over Internet Protocol (VoIP) and 
video chat.19

Points of Internet access are also strictly 
regulated and sometimes monitored. To open an 
Internet café an owner must obtain a license from 
the Telecommunications Department’s office in 
the local governorate. To acquire a license, 
the owner must follow the regulations in the 
Conditions Manual, which include specifications 
on the spacing between computers.20 Though 
users at Internet cafés are not required to show 
ID or give their names, some Syrians have 
reported that plainclothes officials watch Internet 
cafés and take note of the users.21

The Constitution of the Arab Republic of 
Syria affords every citizen “the right to freely and 
openly express his views in words, in writing, and 
through all other means of expression,” while 
also guaranteeing “the freedom of the press, of 
printing, and publication in accordance with the 

 Key Indicators

		  worst	 best

GDP per capita, PPP (constant 2000 international $)......... 3,437	 3.88

Life expectancy at birth (years).............................................. 74	 6.28

Literacy rate (% of people age 15+)...................................... 80	 5.02

Human development index (out of 177)................................ 107	 5.05

Rule of law (out of 208)....................................................... 120	 4.15

Voice and accountability (out of 208)................................... 196	 1.67

Digital opportunity index (out of 180)..................................... 98	 4.89

Internet users (% of population)............................................ 5.8	 3.60

Source (by indicator): World Bank 2005, 2006a, 2006a; UNDP 2006; World Bank 2006c, 2006c; ITU 2006, 2005

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

2



law.”22 In actuality, these freedoms are limited 
by other legislative provisions. Article 4(b) of the 
1963 Emergency Law authorizes the government 
to monitor all publications and communica-
tions.23 That law also allows the government to 
arrest those who commit “crimes which consti-
tute an overall hazard” or other vaguely defined 
offenses.24

The Press Law of 2001 subjects all print 
media—from newspapers, magazines, and other 
periodicals to books, pamphlets, and posters—
to government control and censorship.25 Printing 
“falsehoods” or “fabricated reports” is a criminal 
offense under the Press Law, and writing on 
topics relevant to “national security [or] national 
unity” is forbidden.26 Violators may be penal-
ized with hefty monetary fines, lengthy prison 
terms, or license suspensions or revocations.27 
Furthermore, “periodicals that are not licensed 
as political publications [are prohibited] from 
publishing ‘political’ articles”—a provision that 
“amounts to blanket government censorship.”28 
Thus, although the Internet has facilitated access 
to unofficial information, that information is  
limited by the controls and threats codified in 
Syrian law.

The government has demonstrated its will-
ingness to punish Syrians for writing and trans-
mitting information online.29 Authorities have 
detained individuals for e-mailing an image or 
article produced by another party, for voicing 
complaints about the government, and for post-
ing original photographs of police crackdowns 
on the Web.30 These incidents have engendered 
caution and self-censorship across the Syrian 
Internet as a whole and within the Syrian blogo-
sphere, which nonetheless continues to grow 
and to become more vibrant.31

ONI testing results
Testing was conducted on one of the main ISPs 
in Syria, Aloola (formally SCS-Net). Although the 
tests indicate that Syria now blocks fewer Web 

sites than it has in the past, many sites remain 
blocked.

The Web site of the Syrian branch of the 
Muslim Brotherhood, www.jimsyr.com, was 
blocked, though the Web site of the Egyptian 
branch, the region’s largest, was available.  
Two Kurdish Web sites, www.tirej.net and www.
amude.net, were blocked, as was the Web site of 
the United States Committee for a Free Lebanon 
(www.freelebanon.org), which campaigns for an 
end to Syrian influence in Lebanese politics. The 
Arabic- and English-language sites of the unrec-
ognized Reform Party of Syria were filtered, along 
with the Web sites of the Hizb al-Tahrir (Liberation 
Party)—an Islamist group that seeks to restore 
the Caliphate and that remains banned in many 
countries.

ONI’s tests found that 115 Syrian blogs 
hosted on Google’s popular blogging engine, 
www.blogspot.com, were blocked, strongly sug-
gesting that the ISP had blocked access to all 
blogs hosted on this service, including many 
apolitical blogs. www.freesyria.wordpress.com, 
a blog created to campaign for the release of 
Michel Kilo, a prominent Syrian journalist impris-
oned for his writings, was also blocked.

In the past, Syria has reportedly filtered 
access to popular e-mail sites. ONI testing 
found www.hotmail.com to be blocked, along 
with two, relatively small Web-based e-mail 
sites, www.address.com and www.netaddress.
com. None of the Arabic-language e-mail sites 
ONI tested were blocked, though the Arabic- 
language hosting site www.khayma.com was.

Nearly one-third of the anonymizer sites 
tested were blocked, indicating some measure 
of effort to preempt circumvention.

Though most foreign news sites were 
accessible, Web sites of some important Arabic 
newspapers and news portals were found to 
be blocked. Examples include the pan Arab, 
London-based, Arabic-language newspapers, 
Al-Quds al-Arabi (www.al-quds.co.uk) and 
Al-Sharq al-Awsat, (www.asharqalawsat.com), 

3



the news portal www.elaph.com, the Kuwaiti 
newspaper Al Seyassah (www.alseyassah.com), 
the U.S.-based Web site of the Arab Times 
(www.arabtimes.com), and the Islamically ori-
ented news and information portal www.islam 
online.net. These publications frequently run 
articles critical of the Syrian government.

Web sites of human rights organizations 
were generally available. Sites associated with the 
London-based Syrian Human Rights Committee 
(SHRC) marked an important exception; all URLs 
on the www.shrc.org.uk domain were found 
blocked in this round of testing. As indicated 
above, some blogs that criticize the human rights 
record of Syria were also blocked.

Only three Web sites of the Web sites 
tested with pornographic content were blocked: 
www.playboy.com, www.sex.com, and www.net 
arabic.com/vb (this last is a message board with 
pornographic content).

Web sites that focus on lesbian, gay, bisex-
ual, and transgendered issues were generally 
available. One site, www.gaywired.com, was an 
exception.

Unfortunately, an insufficient number of 
Israeli Web sites were tested to confirm whether 
or not Syria blocks the entire “.il” domain, as 
past reports have suggested.32 However, the fact 
that the Institute for Counter Terrorism’s Israeli 
Web site (www.ict.org.il) was blocked—while 
the Institute’s alternate URL (www.institutefor 
counterterrorism.org), lacking the “.il” suffix, was 
not—lends credence to such reports. Furthermore, 
the Web site for the World Zionist organization 
(www.wzo.org.il) was blocked.

Conclusion
The Web sites blocked in Syria span a range 
of categories, with the most substantial filtering 
occurring among sites that criticize government 
policies and actions or espouse oppositional 
political views. Repressive legislation and the 
imprisonment of journalists and online writers for 
their activities online have led many Syrians to 

engage in self-censorship. Meanwhile, the gov-
ernment continues to promote the growth of the 
Internet throughout the country.

NOTES

	 1.	 Human Rights Watch, False Freedom: Online 
Censorship in the Middle East and North Africa: 
Syria, November 2005, http://hrw.org/reports/ 
2005/mena1105/.

	 2.	 Guy Taylor, “After the Damascus spring: Syrians 
search for freedom online,” Reason Online: Free 
Minds and Free Markets, February 2007, http://www.
reason.com/news/show/118380.html.

	 3.	 U.S. Department of State, Country Reports on 
Human Rights Practices 2005: Syria, March 8, 2006, 
http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2005/61699.htm.

	 4.	 See, for example, Syrian Human Rights Committee, 
Annual Report on Human Rights Situation in Syria 
2006 (Covering the period from June 2005 to May 
2006), June 2006, http://www.shrc.org.uk/data/pdf/ 
ANNUALREPORT2006.pdf. 

	 5.	 Reporters Without Borders, “List of the 13 Internet 
enemies 2006,” November 7, 2006, http://www.rsf.
org/article.php3?id_article=19603.

	 6.	 Guy Taylor, “Syrians search for online freedom,”  
podcast audio of interview with Amr Salem, World 
Politics Watch, January 13, 2007. Excerpts available 
at http://www.worldpoliticswatch.com/blog/ 
blog.aspx?id=470.

	 7.	 Guy Taylor, “After the Damascus spring: Syrians 
search for freedom online,” Reason Online: Free 
Minds and Free Markets, February 2007, http://www.
reason.com/news/show/118380.html.

	 8.	 Ibid.
	 9.	 World Bank, “Syrian Arab Republic Data Profile 

2004,” World Development Indicators database (April 
2006), http://devdata.worldbank.org/external/ 
cpprofile.asp?ccode=syr&ptype=cp.

	 10.	 OneWorld.net, OneWorld Country Guide: Syria, 
http://us.oneworld.net/guides/syria/development# 
top.

	 11.	 The Arabic Network for Human Rights Information, 
“Syria Internet under siege,” The Internet in the Arab 
World: A New Space of Repression? June 2004, 
http://www.hrinfo.net/en/reports/net2004/syria.shtml.

	 12.	 International Telecommunication Union, World 
Telecommunication Indicators 2006.

	 13.	 The Initiative for an Open Arab Internet, Implacable 
Adversaries: Arab Governments and the Internet: 
Syria, December 2006, http://www.openarab.net/en/ 
reports/net2006/syria.shtml.

4



	 14.	 Human Rights Watch, False Freedom: Online 
Censorship in the Middle East and North Africa: 
Syria, November 2005, http://hrw.org/reports/ 
2005/mena1105/.

	 15.	 Jihad Yazigi, “Syrian telecom to be gradually liberal-
ized,” The Syria Report, January 10, 2005, http://
www.syria-report.com/article2.asp?id=1657 (paid 
subscription required).

	 16.	 The Initiative for an Open Arab Internet, Implacable 
Adversaries: Arab Governments and the Internet: 
Syria, December 2006, http://www.openarab.net/ 
en/reports/net2006/syria.shtml.

	 17.	 Human Rights Watch, False Freedom: Online 
Censorship in the Middle East and North Africa: 
Syria, November 2005, http://hrw.org/reports/ 
2005/mena1105/.

	 18.	 OpenNet Initiative interview with a Syrian computer 
consultant who requested anonymity, November 13, 
2006.

	 19.	 Aya’s list of “VIP plans,” for example, is available at 
http://aya.sy/?id=vip.

	 20.	 The Initiative for an Open Arab Internet, Implacable 
Adversaries: Arab Governments and the Internet: 
Syria, December 2006, http://www.openarab.net/en/ 
reports/net2006/syria.shtml.

	 21.	 Human Rights Watch, False Freedom: Online 
Censorship in the Middle East and North Africa: 
Syria, November 2005, http://hrw.org/reports/2005/ 
mena1105/.

	 22.	 The Constitution of the Arab Republic of Syria, Article 
38, http://www.oefre.unibe.ch/law/icl/sy00000_.html.

	 23.	 Syrian Human Rights Committee, Special Report: 
Repressive Laws in Syria, February 19, 2001, http://
www.shrc.org.uk/data/aspx/d4/254.aspx#D3.

	 24.	 Ibid.
	 25.	 Human Rights Watch, Memorandum to the Syrian 

Government, Decree No. 51/2001: Human Rights 
Concerns, January 31, 2002, http://hrw.org/ 
backgrounder/mena/syria/.

	 26.	 Ibid.
	 27.	 Ibid.
	 28.	 Ibid.
	 29.	 Human Rights Watch, False Freedom: Online 

Censorship in the Middle East and North Africa: 
Syria, November 2005, http://hrw.org/reports/2005/
mena1105/.

	 30.	 Ibid.
	 31.	 Megan K. Stack, “Arabs take byte at regimes,” 

Democracy Council, September 12, 2005, http://
www.democracycouncil.org/ArabsTakeByte.cfm.

	 32.	 The Initiative for an Open Arab Internet, Implacable 
Adversaries: Arab Governments and the Internet: 
Syria, December 2006, http://www.openarab.net/en/ 
reports/net2006/syria.shtml.

5




