Burma

Despite very low connectivity, Inter-

net users in Burma have managed to

communicate valuable information

to the outside world during explosive

political events. The Burmese military

government continues to enforce

stringent overall access restrictions,

the most extreme of which occurred

during the complete shutdown of the

Internet in Burma in September and

October 2007. On top of these barriers to access, the government also polices Inter-
net content through one of the most severe regimes of information control in the
world.

Background

The State Peace and Development Council (SPDC), the military government that rules
the Union of Myanmar, maintained its stranglehold on economic and political devel-
opments in Burma through several major crises in 2007 and 2008.

On August 19, 2007, precipitating what would become known as the Saffron Revo-
lution, leaders of the 88 Generation student movement organized a rally to protest
a sudden sharp increase in fuel prices in Rangoon (Yangon).! Burmese spend up to

RESULTS AT A GLANCE

No Evidence Suspected Selective Substantial Pervasive

Filtering of Filtering Filtering Filtering Filtering Filtering

Political .

Social .

Conflict and security .

Internet tools O

Not

Other Factors Low Medium High Applicable

Transparency .

Consistency .



432 Burma

KEY INDICATORS

GDP per capita, PPP (constant 2005 international dollars) 854

Life expectancy at birth (years) 62

Literacy rate (percent of people age 15+) 920

Human development index (out of 179) 135

Rule of law (out of 211) 199

Voice and accountability (out of 209) 208

Democracy index (out of 167) 163 (Authoritarian regime)
Digital opportunity index (out of 181) 179

Internet users (percent of population) 0.1

Source by indicator: World Bank 2005, World Bank 2009a, World Bank 2009a, UNDP 2008, World
Bank 2009b, World Bank 2009b, Economist Intelligence Unit 2008, ITU 2007, ITU 2008.

70 percent of their monthly income on food alone,? making the fuel price hikes amid
chronic inflation—which reached 30 percent in 2006 and 2007—untenable.? Over the
next month, leadership of the protests passed from the former student leaders and a
number of female activists to Buddhist monks, with participation swelling to an esti-
mated crowd of 150,000 protesters on September 23.# Throughout the crisis, citizen
journalists and bloggers continued to feed raw, graphic footage and eyewitness
accounts to the outside world over the Internet. The violent crackdown that began on
September 26 ultimately left up to 200 dead,® including a Japanese journalist whose
shooting was caught on video.® Burmese security forces raided monasteries, detaining
and disrobing thousands of monks, and despite claims in official state media that only
91 people remained in detention as of December 2007, Human Rights Watch claimed
the number to be in the hundreds.”

On May 2 and 3, 2008, Cyclone Nargis hit lower Burma and devastated Rangoon and
much of the Irrawaddy River delta, with more than 138,000 dead or missing and mil-
lions in need of food, water, shelter, and medical care.® After initially blocking aid for
two critical weeks, the junta accepted relief efforts coordinated through the Tripartite
Core Group—the military junta, the United Nations (UN), and the Association of
Southeast Asian Nations (ASEAN)—and has been cautiously credited with exhibiting
greater openness since.” However, a year later, half a million people were still living in
temporary shelters, over 200,000 lacked local supplies of drinking water, and villagers
were still coping with chronic food shortages and the slow resumption of farming and
fishing.1° A recovery program requiring USD 690 million through 2011 had raised only
USD 466 million in commitments at the end of 2008.1!

On the heels of the release of Burma’s longest-serving political prisoner, Win Tin, a
79-year-old journalist freed as part of an amnesty granted to 9,000 inmates,'? around
300 individuals were sentenced to harsh prison terms for political crimes between
October and December 2008.13 Most were tried by police prosecutors and convicted by



Burma 433

judges operating from prison courts, including the notorious Insein prison.'* During
the week of November 10, 2008, alone, more than 80 individuals were convicted,
including 14 democracy activists who were sentenced to 65 years’ imprisonment for
leading protests in the summer of 2007, Buddhist monks, poets, musicians, and stu-
dent leaders.!S According to the UN Special Rapporteur on the situation of human
rights in Myanmar, 16 journalists and bloggers were in prison in March 2009.16 Not
surprisingly, given the crackdown that followed, the Committee to Protect Journalists
has labeled Burma the worst place in the world to be a blogger.1”

On May 14, 2009, Nobel laureate and democracy leader Aung San Suu Kyi was taken
from her home to Insein prison to stand charges of violating the terms of her house
arrest by affording temporary shelter to an American man who had swum across a
lake to her residence.'® Aung San Suu Kyi, facing five years’ imprisonment under these
charges, had lived under house arrest for 13 of the past 19 years, and she was arrested
only weeks before her current six-year term was set to expire.!®

Internet in Burma

Unlike the rest of Asia, a combination of government restrictions, connection speeds,
and prohibitive costs has kept Internet access rates relatively stagnant in Burma. The
International Telecommunications Union estimates the number of Internet users at a
low 45,000 for 2008,2° representing a steep drop from recent figures of up to 300,000
users.2! Burma’s fixed-line, cell phone, and Internet penetration rates remain below
1 percent.?? Connection speeds are slow, and steep costs significantly limit access. For
example, initial costs for broadband range from USD 900 on Myanmar Teleport (MMT)
to USD 2,300 on Myanmar Post and Telecommunication (MPT), with wireless access
on MMT starting at USD 1,500.23 As a result, broadband is available only to an esti-
mated 2,000 subscribers, primarily government and businesses and used mostly for
Internet telephony by VoIP.24 Assuming that there are about ten to 15 users per
subscription, media have calculated that there are more than 300,000 users of MMT
(formerly Bagan Cybertech) and MPT, the two state-owned ISPs. Costs limit access
significantly: even households that can afford a personal computer and long-distance
connection fees outside the capital Rangoon and Mandalay cannot pay USD 20 per
month and upward for a dial-up or broadband account.?’

According to news reports, an entity called Information Technology Central Services
(ITCS) was launched in 2007, to be run by the government-aligned Union Solidarity
and Development Association.?¢ Though ITCS is not an ISP, it provides telecommuni-
cation services such as voice mail, mail to SMS (short message service, or text message),
and an information portal (www.khitlunge.org.mm).

However, the arrival of a new ISP, predicted to become the largest in Burma, pre-
sented the most convincing evidence that the government intended to expand


http://www.khitlunge.org.mm

434 Burma

Internet access while maintaining strict control over online activity. The new ISP,
Hanthawaddy National Gateway, which was reportedly launched in July 2008, will
serve the entire country with the exception of Rangoon.?” In the case of Hanthawaddy,
which officials state will operate to “international standards,” Internet security will be
achieved largely through filtering. According to an MPT official, ““The main advantages
of having this ISP is that the Internet connection will be fast-moving, and good secu-
rity will be available because of the website filtering system.””28 The Irrawaddy, an over-
seas news site, reported that Hanthawaddy “‘received technical assistance from China’s
Alcatel Shanghai Bell Company.”’?°

As a signatory to the e-ASEAN Framework Agreement initiated in 2000, Burma has
formed the e-National Task Force to support IT development.3° Yadanabon Cyber City
(in Pyin Oo Lwin), set to become Burma’s largest IT development, is also part of an
information and communications technology (ICT) development master plan under
the Initiative for ASEAN Integration (IAI).3!

Although the government initially cited a preference for investment from local com-
panies or foreign companies that are cooperating with local companies, rather than
solely foreign-owned enterprise, three foreign companies—Russian-owned CBOSS,
Maxinet of Australia, and Global Technology (believed to be based in either Thailand
or the U.K.)—were among the 12 technology companies approved to invest USD 22
million in the site, which is somewhat isolated by being 30 miles from Mandalay.3?
However, Shin Satellite of Thailand, Alcatel Shanghai Bell of China, and Malaysia’s IP
Tel Sdn Bh were reportedly rejected as investment partners.33 The Irrawaddy quoted
sources from computer universities as stating that Yadanabon’s objective was to tighten
control over Internet connections as well as prevent users from gaining access to or
distributing information critical of the regime.34

Both MPT and MMT are currently connected to the Hanthawaddy Gateway back-
bone (a move announced in September 2008 but only recently executed),3> but
Yadanabon will ultimately serve as the national backbone (with a bandwidth of 600+
Mbps according to some sources), connected to China and eventually India and
Thailand through overhead optical fiber (STM 1 or higher), underground optical fiber
(STM 1 or higher), satellite communication systems, and the SMW-3 undersea cable
system.36

To counterbalance price and access controls, most users access the Internet in Inter-
net cafés (between USD 0.30 and USD 0.50 per hour).37 Officially, there are 433 public
access centers (PACs) nationwide, and the government plans to achieve full coverage
of PACs in every township in the country.38 In reality, the number of PACs and Inter-
net cafés has increased rapidly in Rangoon, Mandalay, and other major towns and
cities across the country, with more than 1,000 PACs operating without licenses in
Rangoon alone.3° Some PACs are owned by Union Solidarity and Development Associ-
ation (USDA) and run Internet café services in their local offices in townships. Some



Burma 435

PACs provide VoIP services such as Skype, Pfingo, MediaRingTalk, and others. Centers
are prevented from installing bypass software on their computers, but generally allow
customers to use laptops. According to one PAC operator, 60 percent of users use dial-
up connections or prepaid access kits while the rest use broadband connections such as
ADSL or WiMAX, as well as satellite connections provided by the state-controlled MMT
and MPT.

Despite the limitations imposed on connectivity in Burma, throughout the days of
escalating protests in September 2007 and the first glimpses of a violent crackdown, a
small band of citizen bloggers and journalists fed graphic footage and eyewitness
accounts to the outside world through the Internet and their personal networks.*0
Vital information, including photographs and videos taken with cell phones and digi-
tal cameras and not obtainable through traditional means, was uploaded to the Inter-
net, broadcast over television and radio, and spread in communities throughout the
country. Although described invariably as tech-savvy university students and youth,
these citizen journalists helped multiple generations of Burmese to find linkages to
each other through blogs and other social media.*!

On September 29, 2007, the SPDC made use of its comprehensive control over the
country’s Internet gateways to completely shut down Internet access, with intermit-
tent periods of connectivity, for approximately two weeks.#? A small group of netizens
had vividly demonstrated that the tools of information technology can have a strong
impact on the global coverage of events as they are unfolding. The Internet shutdown
was the government’s most direct and drastic option to cut off this bidirectional flow
of information, so that the picture of reality for people on both sides of the Burmese
border would remain distorted.

In April 2008, the overseas news organization Mizzima News reported that the
government had formulated a sector-based Internet shutdown strategy to deal with
the constitutional referendum scheduled for May 10.43 As soon as information leaks
began, Internet cafés and PACs would be cut off, followed by the commercial sector
if information continued to flow out, and presumably by the hospitality and tour-
ism sector. Authorities planned both shutdowns of access and significant slowdowns
in connection speeds,** a strategy that was made moot in the wake of Cyclone
Nargis.

Slowdowns in Internet access speeds are not infrequent in Burma. For example,
a prolonged slowdown on MMT began on March 22, 2009, and continued until
April 21.45 MMT had announced that the submarine cable SE-ME-WE 3 (South East
Asia Middle West Europe 3) would be undergoing maintenance from March 21 to
March 25, but both MMT and MPT shut down their service for several hours on the
afternoon of March 22. For end users, the announced network maintenance resulted
in frustration with delays (in addition to those caused by the use of circumvention
tools) in accessing popular online services, including Gmail, Google Talk, Skype,



436 Burma

Pfingo, and VZOChat, while many Internet cafés were closed while waiting for the
resumption of normal Internet access speeds.

Slow upload speeds are an indication not just of capacity in Burma, but also of inten-
tional design. Even after connectivity was largely resumed after the Internet shutdown,
Internet speeds controlled with proxy caching servers were slowed to 256 Kbps in a
likely attempt to prevent or diminish the uploading of videos and photos.*¢ Although
broadband subscribers can choose to pay according to access speeds (512 kbps, 256
kbps, or 128 kbps), they must also accept upload speeds that are half the download
speeds in each subscription.4”

Legal and Regulatory Frameworks

Despite ongoing and grave human rights violations committed by the SPDC, equal
protection under the law (Art. 347), freedom of expression and peaceful assembly
(Art. 354), the right to education (Art. 366), freedom of religion (Art. 36), and other
fundamental rights are guaranteed in the amended constitution adopted in May
2008.48 Although the SPDC has stated that 380 domestic laws are being reviewed for
compliance with constitutional human rights provisions,° it continues to apply broad
laws and regulations to punish citizens harshly for any activity deemed detrimental to
national interests or its continued grip on power.

All domestic radio and television stations, as well as daily newspapers, are state
owned and controlled.>® While more than 100 print publications are now privately
owned,>! the Ministry of Information limits licensing to media outlets that agree to
print only approved material and to submit to vigorous advanced censorship by its
Press Scrutiny and Registration Division.>? For example, in the wake of Cyclone Nargis,
media were prohibited from publishing stories depicting the devastation and human
suffering.>® Publishing license regulations issued by the Ministry of Information in
2005 are prodigious in scope, banning negative news and commentary about ASEAN,
any ‘‘nonconstructive’” criticism of government departments, coverage of national dis-
asters and poverty that affect the public interest, and the citation of foreign news
sources that are detrimental to the state.>* In effect since 1962, the Printers and Pub-
lishers Registration Law applies to all “printed published matter” and requires the reg-
istration of all printing presses, printers, and publishers, as well as the submission of all
books and newspapers as they are published.>> Similar restrictions apply in the Video
and Television Law, which provides for three years’ imprisonment for “copying, dis-
tributing, hiring or exhibiting videotape” that has not received the prior approval of
the Video Censor Board.>¢

Online access and content are stringently controlled through legal, regulatory, and
economic constraints. As in other areas, however, the state’s policies are difficult to
assess because they are rarely published or explained.



Burma 437

According to the 1996 Computer Science Development Law (CSDL), network-ready
computers must be registered (for a fee) with the MPT; failure to do so can result in
fines and prison sentences of seven to 15 years.>” In the Electronic Transactions Law
(2004), anyone who uses “electronic transactions’” technology to receive or send in-
formation relating to state secrets or state security or to commit any act harming state
security, community peace and tranquility, or national solidarity, economy, or culture
can be sentenced to between seven and 15 years’ imprisonment.>® Terms-of-service
rules for MPT users issued in 2000 provide a warning that online content will be sub-
ject to the same kind of strict filtering that the Press Scrutiny and Registration Division
carries out: users must obtain MPT permission before creating Web pages, and they
cannot post anything “detrimental” to the government or simply related to politics.>°
Furthermore, sharing registered Internet connections is also punishable by revocation
of access and the threat of “legal action,”’®0 the equivalent to which can be found
in the CSDL, which punishes unauthorized computer networks or links with seven to
15 years’ imprisonment.®! The MPT can also “amend and change regulations on the
use of the Internet without prior notice.”6?

The threat to the junta posed by Burmese activists and other dissenting voices using
online tools to communicate with and transmit information to the outside world be-
came evident in the rash of draconian sentences handed down in November 2008
against 88 Generation'’s leaders, bloggers, and others. Closed courts, mostly operating
out of Insein prison, applied the Electronic Transactions Law and the Television and
Video Law to deliver sentences of up to 65 years. On November 11, fourteen 88 Gener-
ation activists were sentenced to 65 years’ imprisonment, a staggering term consisting
of 15 years for each of four counts of illegally using electronic media®3; formation of an
illegal organization added five years to that sentence.®* Nay Phone Latt, a blogger and
owner of several Internet cafés, was arrested in January 2008 and sentenced in Novem-
ber to 20 years’ imprisonment by a special court in Insein prison, 15 of those years for
violating Articles 33(a) and 38 of the Electronic Transactions Law and over three years
of the sentence for violating Article 32(b) and 36 of the Television and Video Law.%5

The Electronic Transactions Law also constituted part of the 59-year sentence
handed down to comedian, film director, and blogger Maung Thura (who uses the
stage name Zarganar), convicted for circulating his footage of relief work after Cyclone
Nargis on DVD and the Internet, as well as for giving interviews critical of government
aid efforts to overseas media.®® Both Nay Phone Latt and Zarganar had their sentences
reduced, to 12 and 35 years, respectively, in February 2009.67

As for Internet cafés, the government has been urging business owners to become
licensed as PACs under the management of Myanmar Info-Tech, a state-owned com-
pany.8 The general manager of Myanmar Info-Tech claimed that more than 1,000
Internet cafés were operating in Rangoon without PAC licenses, and café owners
reportedly have informal bribe-paying arrangements with government employees that



438 Burma

allow them to operate and offer proxy tools and other services that are technically
forbidden.®” In addition to requirements that screenshots be taken every five minutes
and that records of Internet usage be sent to Myanmar Info-Tech every two weeks, café
owners are told to arrange computer monitors for easy public viewing and to ensure
that only state-run e-mail providers are used.”® Operators of PACs must also record
the names, identification numbers, and addresses of their customers.”! However, it is
widely reported that, despite regular crackdowns, most PAC owners largely ignore
these regulations and provide customers with proxy servers and alternative means of
accessing blocked Web sites.”?

Surveillance

In Burma, the fear of surveillance is pervasive and embedded in daily life.”3 Offline,
the state can effectively monitor its citizens through a dragnet that functions with the
assistance of various civilian organizations it directly controls. These overlapping
organizations include mass organizations such as the USDA, which imposes mandatory
membership on citizens in specific professions and is being cultivated as a “future
military-controlled civilian government in Burma,” with President Gen Than Shwe as
a primary patron.”# State and local Peace and Development Councils (PDCs) are also
effective tools of social control. For example, all households must provide their local
ward PDCs with a list and photographs of all persons residing in the household and
register any overnight guests before dark, a policy that is reinforced by regular mid-
night checks of homes.”> Another mass-based organization, known as the Swan Arr
Shin, pays its members to conduct routine neighborhood surveillance and police as-
sistance, delegating others to engage in violence against opposition figures for higher
remuneration.”® During the Fall 2007 protests, intelligence officials videotaped and
photographed protesters, and security forces relied on the information to enlist PDCs,
the USDA, and local law enforcement authorities in identifying individuals in order to
immediately begin making arrests in the ensuing crackdown.””

Until it was disbanded in 2004, the Defense Services Computer Directorate (DSCD)
had become focused on information warfare operations such as monitoring telephone
calls, faxes, and e-mails focused on military communications, while the computer center
of the intelligence agency Directorate of Defense Services Intelligence (DDSI) under the
Ministry of Defense monitored opposition groups.’® After the DSCD was reformed as the
Military Affairs Security (MAS), it presumably took over information warfare duties.”®

While the government’s aptitude at conducting online surveillance is not entirely
clear, it certainly appears to be pursuing a combination of methods to monitor the
small proportion of its citizens that access the Internet. Despite the reported wide-
spread lack of compliance, at the most popular Internet access point—Internet
cafés—owners and operators, as mentioned earlier, are required to record users’ per-



Burma 439

sonal identification, take screenshots every five minutes, arrange computer monitors
for easy public viewing, allow the use of only state-run e-mail providers, and forbid
the use of circumvention tools.8¢ A new service in 2009, Mtalk, offers an instant mes-
saging application and private e-mail and is a rare joint venture between MPT and a
private company, Myanmar Technology Gateway.®! Mtalk’s MPT-hosted server can
access GTalk with a single login, causing Internet users to worry about potential sur-
veillance and the exposure of their contact lists.82

The military government’s stringent filtering regime fosters fear and self-censorship.
For example, according to ONI sources the banning of certain political blogs in mid-
2007 sparked rumors that more would be banned if this trend continued, spurring
many local bloggers to self-monitor their postings in the hope that their blogs would
not be added to the blacklist.83 Government e-mail services, theoretically boosted by
the blocking of many free Web-based e-mail services, are widely believed to be under
surveillance, with delays of up to several days between the sending and receipt of
e-mails, or with messages appearing with attachments deleted.84 Blogger Nay Phone
Latt was allegedly convicted in part for storing a cartoon of General Than Shwe in his
e-mail account.®> Internet slowdowns fuel speculation of enhanced online monitoring,
especially where users are required to click through pages equipped with network visi-
bility applications (such as Bluecoat) that allow for monitoring of network activity and
behavior in order to access the Internet.86

Surveillance methods are more effective when there are fewer targets, and a possible
strategy of the Burmese regime may be to keep more people offline. During the October
2007 Internet shutdown, surveillance, or at least perceived surveillance, was attributed
as a rationale for various government responses, including the government’s policy
of originally limiting Internet access to the curfew hours between 9:00 p.m. and
5:00 a.m.8” Not only would the late hours significantly reduce the number of users
(as most Burmese users do not have access to the Internet at home), but it would
also make the task of identifying targeted users easier for a government without much
experience in tracking and investigating Internet usage.

In 2008, persistent and severe distributed denial of service (DDoS) attacks hit the
Democratic Voice of Burma (DVB) and Mizzima News in July, the community forums
Mystery Zillion and Planet Myanmar in August, and The Irrawaddy, DVB, and the New
Era Journal in September.88 In all these attacks, these Web sites, mostly overseas news
organizations, were effectively inaccessible after being flooded with data in short
amounts of time and thus becoming overloaded with information requests.8°

ONI Testing Results

In verifying the parameters of the Internet shutdown in September 2007, researchers
from the OpenNet Initiative were able to determine the outage periods using router



440 Burma

paths advertised by the Autonomous Systems (AS) corresponding to these ISPs,
recorded by Border Gateway Protocol (BGP) monitors of the RIPE project.”® The outage
on MPT, the main government ISP, can be divided in two phases. Phase One of the
outage was a complete shutdown from September 29 to October 4.°1 The sole ex-
ception was one brief period of connectivity on October 1 for six hours starting at
6:35 p.m. Phase Two consisted of a regulated outage lasting all day except during the
period between approximately 10:00 p.m. and 4:00 a.m. each night from October 4
through October 12. On October 7, MPT had one extra period of connectivity from
9:40 a.m. to 3:37 p.m. In addition to Internet connectivity coinciding approximately
with the curfew period,®? there is evidence that the Internet was also available from
around noon (starting anywhere between 11:00 a.m. and 1:00 p.m.) until approxi-
mately 4:00 p.m. from October 9 to October 12. As of noon on October 13, MPT
appears to have resumed operation as a stable network with few changes in routing
paths.

The outage on BaganNet follows a similar pattern, with Phase One comprising a
complete shutdown from 7:00 p.m. on September 29 until 10:24 p.m. on the evening
of October 4, also with one exception. Phase Two comprises a regulated shutdown all
day from October 4 until October 9, except during the curfew period from 10:00 p.m.
to 4:00 a.m. As BaganNet’s Internet connectivity is established through MPT, it was
also up from October 9 through October 12 during the approximate curfew period as
well as for a period starting between 12:00 p.m. and 1:30 p.m. for a few hours daily.
Two long periods of connectivity thereafter, the first from 10:00 p.m. on October 12
to 4:04 a.m. on October 13 and the second from 12:05 p.m. on October 13 to 10:40
p-m. on October 15, were followed by one long outage, from 10:40 p.m. on October
15 to 9:00 a.m. on October 16. Throughout the outage, a small collection of pre-
approved Web sites on the country’s Intranet, known as the Myanmar Wide Web,
was unaffected.

Testing was conducted on MMT and MPT at various periods in 2008 and early 2009.
Both MMT and MPT continued to filter extensively and focused overwhelmingly on
independent media, political reform, human rights, and pornography sites relating
to Myanmar, as well as free Web-based e-mail services and circumvention tools. While
MMT blocks entire root domains, MPT is slightly more selective and only blocks spe-
cific pages of sensitive Web sites—MPT treated Blogspot and the Asia Observer this
way, blocking a number of URLs but not the root domain.

Both ISPs blocked approximately the same number of circumvention tools, includ-
ing Proxify, Proxyweb, Guardster, and Proxyweb.net. Psiphon was inconsistently
blocked: it was filtered at one time during testing but was accessible at others.

In June 2006, Gmail and Google Talk were made inaccessible and Skype was
banned®3—reportedly an attempt not only to censor communications but also to
preserve the government’s monopoly over telephone and e-mail services as MPT’s rev-



Burma 411

enues dipped.®# Testing by ONI confirmed filtering practices consistent with 2007 find-
ings: search engines as well as the suite of additional services (e.g., Google Groups,
Picasa, Google Docs, Google News, and Google Translate) offered by Google, Yahoo,
and MSN were all accessible, with the exception of Google Video and google.at
(Austrian Google), which were blocked by MPT. However, free e-mail services con-
tinued to be filtered, with Yahoo! Mail, Gmail, Hushmail, and mail2web blocked by
both ISPs. In addition, MPT took the precaution of blocking additional e-mail sites
including hotmail.msn.com (though not www.hotmail.com). While MMT and MPT
blocked the Web site www.skype.com, once Skype is accessed and downloaded using
circumvention tools, it is possible to use the Skype VolIP service on both ISPs.

Testing in 2008-2009 revealed that MMT targeted social media sites more than MPT.
Only MMT blocked Flickr, YouTube (although MPT blocked Google Video), Geocities,
and Blogspot. Blocking of the entire Blogspot/Blogger domain by MMT rendered many
of the blogs that were the most active in disseminating images and information relat-
ing to the Saffron Revolution inaccessible. However, while MPT kept the Blogspot
domain open, it blocked the individual blogs of at least four prominent bloggers fea-
tured by international media during the Saffron Revolution: ko-htike.blogspot.com
and niknayman.blogspot.com, two blogs reported blocked in September 2007, as
well as moemaka.blogspot.com and myochitmyanmar.blogspot.com. To avoid being
casualties of the blocking of popular domains such as Blogspot and Wordpress, blog-
gers sought their own personal domain, such as blog.mghla.com, with its content
hosted by Blogspot.

International news agencies filtered by both ISPs included Radio Free Asia (www
.rfa.org), the Voice of America Burmese and English Web sites, and the BBC Burmese
service. Only MPT blocked the main BBC Web site and BBC News, while MMT filtered
CNN and the Financial Times. Both MMT and MPT blocked many major independent
news sites reporting on Myanmar, including overseas regional publications such as
The Irawaddy, Mizzima News, Democratic Voice of Burma (www.dvb.no), and BurmaNet
News, as well as Web sites exclusively in the national language (www.burmatoday.net).
While both ISPs blocked some regional publications, such as Thailand’s The Nation
newspaper, the Asia Times (www.atimes.com), and the Asian Tribune, MMT targeted
regional news sites slightly more than MPT.

Web sites containing content on human rights advocacy and democratic reform
continued to be a priority for blocking. A substantial number of nongovernmental
organization Web sites with different levels of involvement in Myanmar human rights
issues were blocked on both ISPs, from international rights organizations such as
Human Rights Watch, the Open Society Institute, and Amnesty International, to a
wide range of Burma-focused groups (e.g.,, Burma Watch; www.burmacampaign
.org.uk). Within this group were Web sites documenting the persecution of ethnic
minorities and the personal Web site of Aung San Suu Kyi. Other continuities in


http://www.hotmail.com
http://www.skype.com
http://www.dvb.no
http://www.burmatoday.net
http://www.atimes.com
http://www.burmacampaign

442 Burma

blocking between 2006 and 2007 and 2008-2009 included coalitions for democratic
change in Myanmar, such as the Web site of the coalition government of the Union
of Burma (www.ncgub.net), opposition movements (www.chinforum.org), and rights
groups (www.womenofburma.org).

There continue to be indications that the military government does not take an
entirely systematic approach to filtering. For example, MPT appeared to have reduced
filtering of certain content from previous testing periods, particularly of pornographic
or adult content sites. Based on testing conducted in 2008 and 2009, it now appears
that MMT has overtaken MPT in blocking pornography.

In addition, as was the case in 2006-2007, testing done in 2008-2009 found signifi-
cant differences in filtering between the two ISPs. Of the sites blocked, less than a third
were filtered on both ISPs. The remaining blocked Web sites were blocked on one ISP
or the other, but not both. MMT blocked a greater number of Web sites dealing with
domestic issues, where the term “Burma” or “Myanmar” in the URL was one of the
common threads among the filtered list. Thus, groups critical of the government
(the Burma Lawyer’s Council) as well as peripheral personal Web sites (such as those
with photographs of Myanmar) were blocked. On the other hand, MPT chose to filter
some additional Web sites of international organizations, including the UN’s Human
Rights page (www.un.org/rights) and the Center for Constitutional Rights, and partic-
ularly those with projects related to Burma listed on their home pages, including Earth-
Rights International (www.earthrights.org) and the International Confederation of
Free Trade Unions.

Conclusion

The Burmese military government has demonstrated that it is willing to take extreme
steps to maintain its control over the flow of information within and outside its
borders, including shutting down Internet access entirely. Despite the ability of a small
group of Internet users to continue to disseminate information online, access to con-
nectivity as well as actual content are severely hampered by extensive filtering, strin-
gent laws and regulations, and heightened surveillance, all factors contributing to a
pervasive climate of fear.

Notes

1. Seth Mydans, “Steep Rise in Fuel Costs Prompts Rare Public Protest in Myanmar,” New York
Times, August 22, 2007, http:/www.nytimes.com/2007/08/23/world/asia/23myanmar.html?scp
=1&sq=myanmar%20fuel%20price%20hike%20protest&st=cse.

2. Washington Post Foreign Service, “In Broken Economy, Burmese Improvise or Flee,” Washing-
ton Post, August 16, 2008, http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/08/15/
AR2008081503655.html.


http://www.ncgub.net
http://www.chinforum.org
http://www.womenofburma.org
http://www.un.org/rights
http://www.earthrights.org
http://www.nytimes.com/2007/08/23/world/asia/23myanmar.html?scp
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/08/15/

Burma 443

3. Asian Development Bank, ““Asian Development Outlook 2009: Myanmar,” http://www.adb
.org/Documents/Books/ADO/2009/MYA.pdf.

4. Human Rights Watch, “Crackdown: Repression of the 2007 Popular Protests in Burma,” De-
cember 2007, 8, http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/burmal207web.pdf.

5. Justin McCurry, Jonathan Watts, and Alex Duval Smith, “How Junta Stemmed a Saffron
Tide,” Guardian, September 30, 2007, http:/www.guardian.co.uk/world/2007/sep/30/burma
Jjustinmccurry.

6. Mark Tran, lan MacKinnon, David Batty, and agencies, “Burma Video Shows Shooting of Japa-
nese Journalist,” Guardian, September 28, 2007, http:/www.guardian.co.uk/world/2007/sep/28/
burma.marktranl.

7. Human Rights Watch, ““Crackdown: Repression of the 2007 Popular Protests in Burma,” De-
cember 2007, 8, http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/burmal207web.pdf.

8. Seth Mydans, “Myanmar Rulers Still Impeding Access,” New York Times, June 3, 2008, http://
www.nytimes.com/2008/06/03/world/asia/03myanmar.html.

9. New York Times, ‘A Year after Storm, Subtle Changes in Myanmar,” April 29, 2009, http://www
.nytimes.com/2009/04/30/world/asia/30myanmar.html?ref=asia&pagewanted=all.

10. Associated Press, ““Villagers Still Struggle Year after Storm,” The Irrawaddy, April 29, 2009,
http://irrawaddy.org/article.php?art_id=15552.

11. Asian Development Bank, ““Asian Development Outlook 2009: Myanmar,” http://www.adb
.org/Documents/Books/ADO/2009/MYA.pdf.

12. Kenneth Denby, “Burmese Junta Releases Win Tin from Jail in ‘Amnesty’ of 9,002 Prisoners,”
The Times September 24, 2008, http:/www.timesonline.co.uk/tol/news/world/asia/article4810939
.ece.

13. UN Economic and Social Council, “Situation of Human Rights in Myanmar: Report of the
Special Rapporteur, Tomas Ojea Quintana,” A/HRC/10/19, March 11, 2009, http://daccess-ods.un
.org/access.nsf/Get?Open&DS=A/HRC/10/19&Lang=E.

14. Ibid.

15. Sharon Otterman, “Myanmar Gives Comedian 45-Year Sentence for Cyclone Comments,”
New York Times, November 21, 2008, http:/www.nytimes.com/2008/11/22/world/asia/22myanmar
-html?ref=world; New York Times, ‘“Prison Terms for Activists in Myanmar,” November 11, 2008,
http://www.nytimes.com/2008/11/12/world/asia/12myanmar.html; Saw Yan Naing, ‘Rangoon
Trials Continue—At Least 19 Condemned Today,” The Irrawaddy, November 13, 2008, http://
irrawaddy.org/article.php?art_id=14628.

16. UN Economic and Social Council, “Situation of Human Rights in Myanmar: Report of the
Special Rapporteur, Tomas Ojea Quintana,” A/HRC/10/19, March 11, 2009, http://daccess-ods.un
.org/access.nsf/Get?0Open&DS=A/HRC/10/19&Lang=E.


http://www.adb
http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/burma1207web.pdf
http://www.guardian.co.uk/world/2007/sep/30/burma
http://www.guardian.co.uk/world/2007/sep/28/
http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/burma1207web.pdf
http://www.nytimes.com/2008/06/03/world/asia/03myanmar.html
http://www.nytimes.com/2008/06/03/world/asia/03myanmar.html
http://www
http://irrawaddy.org/article.php?art_id=15552
http://www.adb
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/asia/article4810939
http://daccess-ods.un
http://www.nytimes.com/2008/11/22/world/asia/22myanmar
http://www.nytimes.com/2008/11/12/world/asia/12myanmar.html
http://irrawaddy.org/article.php?art_id=14628
http://irrawaddy.org/article.php?art_id=14628
http://daccess-ods.un

444 Burma

17. Committee to Protect Journalists, ““10 Worst Countries to Be a Blogger,”” April 10, 2009, http://
cpj.org/reports/2009/04/10-worst-countries-to-be-a-blogger.php.

18. Seth Mydans and Mark Macdonald, “Pro-Democracy Leader Goes on Trial in Myanmar,” New
York Times, May 18, 2009, http://www.nytimes.com/2009/05/19/world/asia/19myanmar.html.

19. Carol Huang, “The American Mystery Man Behind Aung San Suu Kyi’s Latest Troubles,”
Christian Science Monitor Global News blog, May 28, 2009, http://features.csmonitor.com/
globalnews/2009/05/28/the-american-mystery-man-behind-aung-san-suu-kyis-latest-troubles/.

20. Paul Budde Communication Pty., Ltd., “Myanmar (Burma)—Telecoms Market Overview and
Statistics,” January 3, 2009; Xinhua News Agency, “Internet Users in Myanmar Number Nearly
300,000,” November 8, 2006; International Telecommunication Union, “ITU Internet Indica-
tors, 2006,” http://www.itu.int/ITU-D/icteye/Reporting/ShowReportFrame.aspx?ReportName=/WTI/
InformationTechnologyPublic&RP_intYear=2006&RP_intLanguagelD=1.

21. Paul Budde Communication Pty., Ltd., “Myanmar (Burma)—Telecoms Market Overview and
Statistics”’.

22. Ibid.

23. See Redlink ISP, http://www.redlink.net.mm/; one foreign exchange certificate (FEC) is offi-
cially equal to USD 1. BaganNet, ““Access Services,” http://www.bagan.net.mm/products/access/
broadband_ADSL.asp.

24. Paul Budde Communication Pty., Ltd., “Myanmar (Burma)—Telecoms Market Overview and
Statistics”.

25. BaganNet, “‘Access Services,” http://www.bagan.net.mm/products/access/broadband_ADSL.asp.

26. Min Lwin, “Junta Approves Investment in Cyber City,” The Irrawaddy, July 30, 2008, http://
www.irrawaddy.org/article.php?art_id=13614.

27. Kyaw Zin Htun, “New ISP Set for May Launch Date,” Myanmar Times, May 19-25, 2008,
http://www.mmtimes.com/no419/n019.htm.

28. Paul Budde Communication Pty., Ltd., “Myanmar (Burma)—Telecoms Market Overview and
Statistics”.

29. Min Lwin, “Web Sites Back Online, but Fears of Further Attacks Remain,” The Irrawaddy,
September 23, 2008, http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=14294.

30. The Association of Southeast Asian Nations e-ASEAN Initiative, ““The Challenge of ICT Revo-
lution,” http:/www.aseansec.org/7659.htm.

31. Min Lwin, “Junta Approves Investment in Cyber City,” The Irrawaddy, July 29, 2008, http://
www.irrawaddy.org/article.php?art_id=13614; Xinhua News Agency, “Companies from 4 Coun-
tries to Invest in Myanmar Cyber City Project,” September 12, 2007, http://news.xinhuanet.com/
english/2007-09/12/content_6708999.htm.


http://cpj.org/reports/2009/04/10-worst-countries-to-be-a-blogger.php
http://cpj.org/reports/2009/04/10-worst-countries-to-be-a-blogger.php
http://www.nytimes.com/2009/05/19/world/asia/19myanmar.html
http://features.csmonitor.com/
http://www.itu.int/ITU-D/icteye/Reporting/ShowReportFrame.aspx?ReportName=/WTI/
http://www.redlink.net.mm/
http://www.bagan.net.mm/products/access/
http://www.bagan.net.mm/products/access/broadband_ADSL.asp
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=13614
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=13614
http://www.mmtimes.com/no419/n019.htm
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=14294
http://www.aseansec.org/7659.htm
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=13614
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=13614
http://news.xinhuanet.com/

Burma 445

32. Yadanabon Cyber City, http:/www.yadanaboncybercity.com/; Min Lwin, “Junta Approves
Investment in Cyber City,” The Irrawaddy, July 29, 2008, http://www.irrawaddy.org/article.php?ar-
t_id=13614.

33. Min Lwin, “Junta Approves Investment in Cyber City,” The Irrawaddy, July 29, 2008, http://
www.irrawaddy.org/article.php?art_id=13614.

34. Ibid.

35. Arkar Moe, “Internet Users Face More Restrictions,” The Irrawaddy, May 12, 2009, http://
www.irrawaddy.org/article.php?art_id=15620.

36. Yadanabon Cyber City, http:/www.yadanaboncybercity.com/.

37. Soe Myint, “Bloggers in Burma Write at Great Risk,” CPJ Blog, May 1, 2009, http://cpj.org/
blog/2009/05/bloggers-in-burma-write-at-great-risk.php.

38. Xinhua News Agency, “Myanmar to Allow Opening of More Public Access Centers,” April 22,
2009, http://english.cri.cn/6966/2009/04/22/2001s477563.htm.

39. Violet Cho, “Burma to Enforce Licensing for All Internet Cafes,” The Irrawaddy, March 14,
2008.

40. OpenNet Initiative Bulletin, “Pulling the Plug: A Technical Review of the Internet Shutdown
in Burma,” November 2007, http://opennet.net/research/bulletins/013/.

41. Ibid.
42. Ibid.
43. Mizzima News, “Burma Authorities Planning Internet Cut-off,”” April 28, 2008.
44. Ibid.

45. OpenNet Initiative Blog, “Doubts Surface over Announced Internet Maintenance in Burma,”
March 24, 2009, http://opennet.net/blog/2009/03/doubts-surface-over-announced-internet
-maintenance-burma; Lawi Weng, “Internet Slowdown to Continue at Least One More Day,”
April 2, 2009, The Irrawaddy, http://irrawaddy.org/article.php?art_id=15429.

46. OpenNet Initiative Bulletin, “Pulling the Plug: A Technical Review of the Internet Shutdown
in Burma,” November 2007, http://opennet.net/research/bulletins/013/.

47. ONI interview with PAC operator.

48. Constitution of the Republic of the Union of Myanmar (2008), http:/www.scribd.com/doc/
14252154/Myanmar-Constitution-English.

49. UN Economic and Social Council, “Situation of Human Rights in Myanmar: Report of the
Special Rapporteur, Tomas Ojea Quintana,” A/HRC/10/19, March 11, 2009, http://daccess-ods.un
.org/access.nsf/Get?Open&DS=A/HRC/10/19&Lang=E.


http://www.yadanaboncybercity.com/
http://www.irrawaddy.org/article.php?ar-t_id=13614
http://www.irrawaddy.org/article.php?ar-t_id=13614
http://www.irrawaddy.org/article.php?ar-t_id=13614
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=13614
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=13614
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=15620
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=15620
http://www.yadanaboncybercity.com/
http://cpj.org/
http://english.cri.cn/6966/2009/04/22/2001s477563.htm
http://opennet.net/research/bulletins/013/
http://opennet.net/blog/2009/03/doubts-surface-over-announced-internet
http://irrawaddy.org/article.php?art_id=15429
http://opennet.net/research/bulletins/013/
http://www.scribd.com/doc/
http://daccess-ods.un

446 Burma

50. Freedom House, “Burma (Myanmar) Country Report 2008,” http://www.freedomhouse.org/
template.cfm?page=22&year=2008&country=7363.

51. Roy Greenslade, “How Burma Quashes Press Freedom,” Guardian Greenslade Blog, September
26, 2007, http://www.guardian.co.uk/media/greenslade/2007 /sep/26/howburmaquashespressfreedo.

52. Saw Yan Naing, “Suppressed,”” The Irrawaddy, February 2009, http://www.irrawaddy.org/article
.php?art_id=15004. See also http:/www.myanmar.gov.mm/ministry/home/secrutiny.htm.

53. Article 19 Press Release, “Burma: Crackdown on Opposition and Media,” May 22, 2008.

54. People’s Daily Online, ‘““More Publications Granted in Myanmar,” June 6, 2006, http://english
.peopledaily.com.cn/200606/06/eng20060606_271309.html.

55. Printers and Publishers Registration Act (1962), http://www.burmalibrary.org/docs6/Printers
_and_Publishers_Registation_Act.pdf.

56. Article 32, Television and Video Law (The State Law and Order Restoration Council Law
No. 8/96), July 26, 1996, http://www.blc-burma.org/html/Myanmar%20Law/Ir_e_ml196_08.html.

57. Articles 27, 28, 32, Computer Science Development Law, September 20, 1996, http://www.blc
-burma.org/HTML/Myanmar%20Law/Ir_e_ml96_10.html.

58. Article 33, The Electronic Transactions Law (2004), http://www.burmalibrary.org/docs/
Electronic-transactions.htm.

59. MPT terms of service, January 31, 2000, http://web.archive.org/web/20010220220441/http://
dfn.org/voices/burma/webregulations.htm.

60. Ibid.
61. Article 33, Computer Science Development Law.

62. MPT terms of service, January 31, 2000, http://web.archive.org/web/20010220220441/http://
dfn.org/voices/burma/webregulations.htm.

63. Jonathan Head, ‘“Harsh Sentences for Burma Rebels,” BBC News, November 11, 2008, http://
news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7721589.stm.

64. Ibid.

65. BBC News, “Burma Blogger Jailed for 20 Years,” November 11, 2008, http://news.bbc.co.uk/2/
hi/asia-pacific/7721271.stm. Other sources report that Latt was sentenced for offenses under the
Computer Science Development Law. See, Min Lwin, “Regime Tightens Reins on the Internet,”
The Irrawaddy, November 13, 2008, http://irrawaddy.org/article.php?art_id=14627.

66. International Freedom of Expression Exchange, “Comedian and Blogger ‘Zarganar’ Sentenced
to 45 Years in Prison; Sports Journalist Zaw Thet Htwe gets 15 Years,” November 21, 2008, http://
www.ifex.org/en/content/view/full/98774; Than Htike Oo, “Total Prison Term for Zarganar
Climbs to 59 Years,” Mizzima News, November 28, 2008, http://www.mizzima.com/news/inside
-burma/1377-total-prison-term-for-zarganar-climbs-to-59-years-.html.


http://www.freedomhouse.org/
http://www.guardian.co.uk/media/greenslade/2007/sep/26/howburmaquashespressfreedo
http://www.irrawaddy.org/article
http://www.myanmar.gov.mm/ministry/home/secrutiny.htm
http://english
http://www.burmalibrary.org/docs6/Printers
http://www.blc-burma.org/html/Myanmar%20Law/lr_e_ml96_08.html
http://www.blc
http://www.burmalibrary.org/docs/
http://web.archive.org/web/20010220220441/
http://dfn.org/voices/burma/webregulations.htm
http://dfn.org/voices/burma/webregulations.htm
http://web.archive.org/web/20010220220441/
http://dfn.org/voices/burma/webregulations.htm
http://dfn.org/voices/burma/webregulations.htm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7721589.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7721589.stm
http://news.bbc.co.uk/2/
http://irrawaddy.org/article.php?art_id=14627
http://www.ifex.org/en/content/view/full/98774
http://www.ifex.org/en/content/view/full/98774
http://www.mizzima.com/news/inside

Burma 447

67. The Irrawaddy, “Popular Burmese Blogger’s Jail Term Reduced,” February 20, 2009, http://
www.irrawaddy.org/article.php?art_id=15160.

68. Khin Hninn Phyu, “Myanmar Times via BBC: Burma Enforces Licensing of Internet Cafés,”
Myanmar Times, March 20, 2006, http://www.burmanet.org/news/2006/03/31/myanmar-times
-via-bbc-burma-enforces-licensing-of-internet-cafes/.

69. Violet Cho, “Burma to Enforce Licensing for All Internet Cafes,” The Irrawaddy, March 14,
2008.

70. OpenNet Initiative Blog, ‘‘Burmese Regulations for Cybercafés Stringent as Expected,” July 2,
2008, http://opennet.net/blog/2008/07/burmese-regulations-cybercafes-stringent-expected.

71. Ibid.

72. Daniel Pepper, “Aftermath of a Revolt: Myanmar’s Lost Year,” New York Times, October
4, 2008, http://www.nytimes.com/2008/10/05/weekinreview/05pepper.html?scp=2&sq=myanmar
saffron revolution&st=cse.

73. Tyler Chapman, “In Burma, Fear and Suspicion Prevail,” Radio Free Asia, April 19, 2009,
http://www.rfa.org/english/blog/burma_diary/rangoon-04172009150342.html.

74. Human Rights Watch, “Crackdown: Repression of the 2007 Popular Protests in Burma,” De-
cember 2007, 8, http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/burmal207web.pdf.

75. 1Ibid., 106.
76. Ibid.
77. Ibid.

78. Brian McCartan, “Myanmar on the Cyber-Offensive,” Asia Times, October 1, 2008, http://
www.atimes.com/atimes/Southeast_Asia/JJ01Ae01.html.

79. Ibid.

80. OpenNet Initiative Blog, “Burmese Regulations for Cybercafés Stringent As Expected,” July 2,
2008, http://opennet.net/blog/2008/07/burmese-regulations-cybercafes-stringent-expected.

81. MTalk Search Engine, http://www.mtalk.net.mm/.
82. Interview with IT professional in Burma, May 2009.

83. OpenNet Initiative Bulletin, ‘“Pulling the Plug: A Technical Review of the Internet Shutdown
in Burma,” November 2007, http://opennet.net/research/bulletins/013/.

84. Ibid.; U.S. State Department Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor, “2008 Country
Reports on Human Rights Practices: Burma,” February 25, 2009, http://www.state.gov/g/drl/rls/
hrrpt/2008/eap/119035.htm.

85. Saw Yan Naing, “Young Burmese Blogger Sentenced to More Than 20 Years in Jail,” The
Irrawaddy, November 10, 2008, http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=14604.


http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=15160
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=15160
http://www.burmanet.org/news/2006/03/31/myanmar-times
http://opennet.net/blog/2008/07/burmese-regulations-cybercafes-stringent-expected
http://www.nytimes.com/2008/10/05/weekinreview/05pepper.html?scp=2&sq=myanmar
http://www.rfa.org/english/blog/burma_diary/rangoon-04172009150342.html
http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/burma1207web.pdf
http://www.atimes.com/atimes/Southeast_Asia/JJ01Ae01.html
http://www.atimes.com/atimes/Southeast_Asia/JJ01Ae01.html
http://opennet.net/blog/2008/07/burmese-regulations-cybercafes-stringent-expected
http://www.mtalk.net.mm/
http://opennet.net/research/bulletins/013/
http://www.state.gov/g/drl/rls/
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=14604

448 Burma

86. OpenNet Initiative Blog, ‘“Doubts Surface over Announced Internet Maintenance in Burma.”

87. OpenNet Initiative Bulletin, ‘Pulling the Plug: A Technical Review of the Internet Shutdown
in Burma,” November 2007, http://opennet.net/research/bulletins/013/.

88. Zarni, “Websites of Three Burmese News Agencies in Exile under Attack,” Mizzima News, Sep-
tember 17, 2008, http://www.mizzima.com/news/regional/1052-websites-of-three-burmese-news
-agencies-in-exile-under-attack.html.

89. Information Warfare Monitor, “Burmese News Agencies under DOS Attack,” May 28, 2009,
http://128.100.171.10/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1907.

90. OpenNet Initiative Bulletin, “Pulling the Plug: A Technical Review of the Internet Shutdown
in Burma,” November 2007, http://opennet.net/research/bulletins/013/.

91. The times reported here are in local Burma time.

92. On September 26, 2007, the Burmese government imposed a 60-day curfew from 21:00 to
5:00. This curfew was reduced on October 13, 2007, to the period between 23:00 and 3:00. See
Associated Press, “Burma Eases Curfews,” October 14, 2007, http:/www.thestar.com/article/
266690; ABC News, “Burma Sets Curfew Amid Mass Protests,” September 26, 2007, “http://www
.abc.net.au/news/stories/2007/09/26/2043355.htm.

93. Hindustan Times, ‘Google, Gmail Banned in Myanmar: Surfers,” June 30, 2006, http:/www
-highbeam.com/doc/1P3-1069831001.html.

94. Reporters Without Borders, “Internet Increasingly Resembles an Intranet as Foreign Services
Blocked,” July 4, 2006, http://www.rsf.org/article.php3?id_article=18202; The Irrawaddy, “‘Junta
Blocks Google and Gmail,” June 30, 2006, http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=5924.

95. Nam Davies, “Junta Blocks Popular Blogs,” Mizzima News, September 27, 2007, http:/www
.bnionline.net/media-alert/2606-junta-blocks-popular-blogs.html.


http://opennet.net/research/bulletins/013/
http://www.mizzima.com/news/regional/1052-websites-of-three-burmese-news
http://128.100.171.10/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1907
http://opennet.net/research/bulletins/013/
http://www.thestar.com/article/
http://www
http://www
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=18202
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=5924
http://www

