Internet Filtering in

Libya

2009

OpenNet Initiative

Overview

In the past few years, Internet filtering in
Libya has become more selective,
focusing on a few political opposition
Web sites. This relatively lenient filtering
policy coincides with what is arguably a
trend toward greater openness and
increasing freedom of the press.
However, the legal and political climate
continues to encourage self-censorship
in online media.

Background
After years of isolation, Libya began to
open to the international community and
to improve its relationship with the West
in 2003 by taking responsibility for the
1988 bombing of a PanAm plane above
the Scotland and formally renouncing
weapons of mass destruction.1 The
United States, the European Union, and
the United Nations lifted their respective
embargoes on Libya shortly thereafter,?
and in 2004 a U.S. Embassy was
established in Libya to further solidify
relations between the two countries.3
The governance system in Libya
differs from those in most Arab
countries. Various people’s committees
hold power through a system called
“Jamabhiriya,” Arabic for “state of the
masses,” but President Muammar al-

Gaddafi has ultimate power. The media
are prohibited from criticizing his
regime.*

Human rights advocates criticize the
country for its poor human rights
practices. Though Human Rights Watch
described Libya’s release of two political
prisoners in March 2009 as “one of a
series of steps that indicates that the
government is willing to change its
policies,”> the advocacy group called
upon the government to release others
who remain in prison.® The country was
named by the democracy watchdog
organization Freedom House in May
2008 as among the “worst of the worst”
of the most repressive regimes in the
world. Libya was among eight countries
judged to have the worst human rights
records.”’

Criticism for the lack of media
freedom and democracy in Libya comes
also from Seif al-Islam Muammar
Qaddafi, son of the Libyan president,
who said in August 2006, “in all
frankness and transparency, there is no
freedom of the press in Libya; actually
there is no press, even, and there is no
real 'direct people's democracy' on the
ground.”8

Libya was ranked 160th out of 173
countries in Reporters Without Borders’s

RESULTS AT A GLANCE

No evidence Suspected Selective Substantial Pervasive
FiItering_j of filtering filtering filtering filtering filtering
Political (]
Social o
Conflict/security ®
Internet tools o
Other factors Low Medium High Not applicable
Transparency ®
Consistency [ )



2009

KEY INDICATORS

GNI per capita, PPP (current international $)................
Life expectancy at birth (YEars).....cceceeevveerrccenssceensiennns
Literacy rate (% of people age 15+).....cccecceriveerriensannen.
Human development index (out of 177)....ccccveceeeeiiuennnns
Rule of [aw (PErcentile).....cccviveeeriueriieeriieeeeseeeseee e
Voice and accountability (percentile).......ccceeveeenennnenn.
Digital opportunity index (out of 181)......ccceevverrveeeriueenns

Internet users (% of POPUIALION).....ccuccceiieeiiiiie e 4.7

Press Freedom Index 2008.°

Internet in Libya
The state-owned General Post and
Telecommunications Company (GPTC)
owns the country’s primary ISP, Libya
Telecom and Technology (LTT), and the
two mobile operators, Aimadar for
Mobile Phone and Libyana Mobile Phone
Network.10 LTT has been the country’s
main provider of communications and
Internet services since 1997 and offers
Internet services via dialup, DSL,
broadband, and satellite.1* Though at
least seven companies provide Internet
services, they are effectively
subordinated to LTT, as LTT maintains a
monopoly over the country’s
international Internet gateway.12

In 2008, Libya was the first African
country to reach 100 percent mobile
telephone penetration.13 Poor
telecommunications infrastructure limits
the spread of Internet use in Libya,
however; the Internet penetration rate
as of 2008 was 4.7 percent. A large
number of users still rely on dialup
connections to access the Internet, and
there only about 51,000 broadband
subscriptions in the country.1* Internet
use is expected to grow with the
introduction of the first commercial
wireless network (WiMax) by the state-
owned ISP in January 2009.15

Libyan blogs remain limited in
number and tend to focus on culture and
literature, avoiding politics for fear of
government repression. However, many

worst best

(0]

s

N
-III|||I

Libyans access various political
opposition Web sites run by reform
advocates who live in exile.16 Libyan
Internet users utilize sophisticated proxy
tools and often seek help from experts
from other Arab countries to learn ways
to bypass filtering. This resulted in an
increase in the crackdown on
circumvention measures by government
censors and security authorities.1?

Legal and regulatory framework
The state controls the media in Libya,
and press laws make the formation of
private media illegal by restricting the
right to publish to only two public
organizations.1® As a result, the country
did not have any independent media
until 2007, when several privately
owned news organizations were
established by one of President
Gaddafi’s sons.1° These independent
media have covered some politically
sensitive issues and have dared to
criticize the government; however, the
government decided in June 2009 to
nationalize these media and to bring
them under its control.2° Reporters
Without Borders described the
government’s decision as a “retrograde
measure.”21

Criticism of Gaddafi is forbidden by
lése-majesté, a law prohibiting offenses
against the president. Self-censorship is
commonplace,?2 especially on issues
such as the plight of the Berber minority
and high-level corruption.23 In addition,
the government blocks oppositional Web



sites and arrests and imprisons cyber-
dissidents.24

The regime not only bans criticism of
the president in the local media but also
launches legal offenses on media
outside the country for criticizing the
Libyan leader. For example, President
Gaddafi brought a defamation case
against three Moroccan newspapers in a
Moroccan court for publishing articles
critical of him.25 In June 2009, the court
fined the dailies for “publicly harming”
Gaddafi and “injuring his dignity.”26 The
Committee to Protect Journalists
condemned the court’s decision as a
“harsh judgment.” The group’s program
coordinator in the region said, "We are
dismayed that Morocco's judiciary has
chosen to punish journalists who
express views that do not conform to
those of the political leadership.”27

In a previous libel suit also brought
by Libyan leader Gaddafi, a court in
Algeria sentenced two Algerian
journalists to six months in prison for
publishing reports that allegedly
attacked the Libyan president. An
appeals court suspended the prison
sentence in April 2007, but Reporters
Without Borders said, “even a
suspended prison sentence is a serious
press freedom violation.”28

Beyond merely political content, the
official Libyan country-code top level
domain registry rules mandate that .ly
domains “must not contain obscene,
scandalous, indecent, or contrary to
Libyan law or Islamic morality words,
phrases nor abbreviations.”2°

In 2006 Reporters Without Borders
removed Libya from their list of Internet
enemies after a fact-finding visit found
no evidence of Internet censorship.3°
ONI's 2007-2008 technical test results
contradicted that conclusion, however.

Surveillance

Internet users in Libya have told the
Arabic media that security personnel and
Internet café operators closely monitor
Internet cafés and often harass Internet

2009

users. Several Internet cafés have been
shut down by security, which has
prompted café operators to do the
monitoring themselves to avoid being
shut down. Internet users also reported
that notes are posted in Internet cafés
warning users against accessing
opposition Web sites. A user said that he
was questioned by security for visiting a
popular Libyan news Web site.31

ONI testing results

ONI conducted in-country tests on two
Libyan ISPs, LTT and Modern World of
Communications (MWC).

Results from 2008-2009 tests
indicate that some previously blocked
Web sites were accessible from Libya,
while some opposition Web sites
remained blocked. Blocked Web sites
include the sites of the National Front
For the Salvation of Libya
(www.libyanfsl.com), Libya al-Mostakbal
(www.libya-al-mostakbal.org), and Libya
Watanona (www.libya-watanona.com).

Interestingly, during 2008-2009 ONI
testing, a number of independent and
pro-opposition Web sites were found to
be sporadically. ONI monitored these
Web sites and found that the sites were
apparently hacked and defaced, and
their content was replaced with pro-
Libyan leader content. Among the
targeted Web sites were Akhbar Libya
(www.akhbar-libyaonline.com) and the
New Libya (www.thenewlibya.com),
whose domain name seemed to have
been hijacked.

A number of Libyan online
publications reported a wave of hacking
incidents that targeted mostly
independent and opposition Web sites,
but it is unclear who might be behind the
attacks.32

ONI found that some previously
blocked Web sites are now defunct,
including the Web site of the Libyan
Muslim Brotherhood
(www.almukhtar.org).

Evidence from ONI testing reveals
that Libya employs IP blocking at the



international gateway, carried out by LTT.

Users who attempt to access banned
content are not served with a blockpage,

but rather encounter time-out messages.

Conclusion

Libya has decreased its filtration efforts
and opened up access to previous
blocked political Web sites as well as
sites related to the minority group
Amazigh (Berbers). Few political sites
were found blocked, though the
censorship still lacks transparency, as
none of the three ISPs admits filtering or
serves blockpages. Despite signs of
progress toward greater media freedom,
self-censorship remains widely practiced
by both online and offline media for fear
of government retribution. The scarcity
of political discourse online is probably
the result of this self-censorship.

2009

NOTES

N

1 “Country profile: Libya,” BBC News, July 29,
2009
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/
country_profiles/819291.stm.

“EU lifts weapons ban on Libya,” BBC
News, October 11, 2004,
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3732
514.stm.

3 US Embassy Tripoli, Libya, U.S. Embassy

Greeting and History,
http://libya.usembassy.gov/history2.html.

4 “Country profile: Libya,” BBC News, July 29,

2009,
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/
country_profiles/819291.stm.

Human Rights Watch, “Last Two Prisoners
of the Group of Protesters Freed,” March
10, 2009,
http://www.hrw.org/en/news/2009/03/1
0/libya-two-political-prisoners-freed.

Ibid.

Freedom House, “Worst of the Worst, The
World’s Most Repressive Societies 2009,”
http://www.freedomhouse.org/uploads/W
oW09/WOW%202009.pdf.

o1

~N O

8 Committee to Protect Journalists, “Attacks

on the Press 2007: Middle East and North
Africa Snapshots,” February 5, 2008,
http://cpj.org/2008/02/attacks-on-the-
press-2007-snapshotsattacks-develop-
2.phpi#lib.

9 Reporters Without Borders, “Press

Freedom Index 2008,”
http://arabia.reporters-sans-
frontieres.org/article.php3?id_article=290
31.

10 General Post and Telecommunications
Company (GPTC), About the Company,

http://www.gptc.ly/eng/about-
company.aspx/.

11 Libya Telecom and Technology, About the
Company,
http://www.ltt.ly/eng/index.php.

12 Economist Intelligence Unit, “Libya:
Privatisation Possiblities,” March 19,
2007,
http://globaltechforum.eiu.com/index.asp
?layout=rich_story&channelid=4&category
id=31&title=Libya%3A+Privatisation+possi
bilities&doc_id=10336.

13 Evelyn Njoroge, “Africa telcoms sector still
growing,” Capital Business, February 5,
2009,



http://www.capitalfm.co.ke/business/Loc
al/Africa-telcoms-sector-still-growing-
1583.html.

14 “Libya's wireless web access leap,” BBC
News, January 22, 2009,
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/ 78459
05.stm.

15 |bid.

16 Claudia Gazzini, “Talking back: Exiled
Libyans use the Web to push for change,”
Arab Media & Society 1 (2007),
http://www.arabmediasociety.com/countri
es/index.php?c_article=30#_ednrefl.

17 Ismael Dabarah, “Alinternet in Libya ...
Aljamee’ yatamarad ala alhajb waragabah
mostamirah [Internet in Libya: Everyone
circumvents the filtering regime,
surveillance continues]” (Arabic), Elaph,
March 5, 2009,
http://www.elaph.com/Web/Politics/200
9/3/415948.htm.

18 United Nations Development Programme,
Programme on Governance in the Arab
Region, Civil Society: Libya,
http://www.pogar.org/countries/theme.as
px?cid=10&t=2#subb.

19 Reporters Without Borders, “Independent
media brought under government control,”
June 3, 2009, http://arabia.reporters-
sans-
frontieres.org/article.php3?id_article=314
92.

20 |bid.

21 |bid.

22 Reporters Without Borders, “Annual
Reports: Libya Press Freedom Barometer
2009,” http://www.rsf.org/en-rapport158-
Libya.html.

23 International Press Institute, “Libya report
2007,” April 25, 2007,
http://www.freemedia.at/index.php?id=2
46&1tx_ttnews[tt_news]=4368&cHash=1c¢
deec1491&no_cache=1&sword_list[0]=lib
ya.

24 |bid.

25 Committee to Protect Journalists, “In
Qaddafi case, court hands down harsh
judgment,” June 29, 2009,
http://cpj.org/2009/06/in-gaddafi-case-
moroccan-court-hands-down-harsh-ju.php.

26 |bid.

27 |bid.

28 Reporters Without Borders, “Appeal court
suspends prison sentences for two

2009

journalists sued by Gaddafi,” April 4,
2007, http://arabia.reporters-sans-
frontieres.org/article.php3?id_article=215
86.

29 Official .LY Registry, Regulations,
http://www.nic.ly/regulations.php

30 Reporters Without Borders, “List of the 13
Internet enemies,” November 7, 2006,
http://www.rsf.org/List-of-the-13-Internet-
enemies.html.

31 |smael Dabarah, “Alinternet in Libya ...
Aljamee’ yatamarad ala alhajb waragabah
mostamirah [Internet in Libya: Everyone
circumvents the filtering regime,
surveillance continues]” (Arabic), Elaph,
March 5, 2009,
http://www.elaph.com/Web/Politics/200
9/3/415948.htm.

32 See the online portal Jeel Libya at
http://www.jeel-
libya.net/show_article.php?id=12608&se
ction=4.



