
OpenNet Initiative Country Profile 

 1 

Venezuela	
  (2013)	
  
 
Venezuela’s	
  Internet	
  penetration	
  rate	
  rose	
  to	
  42	
  percent	
  in	
  2011,	
  placing	
  it	
  on	
  par	
  with	
  
regional	
  neighbors	
  including	
  Argentina,	
  Brazil,	
  and	
  Colombia.1	
  ONI	
  testing	
  in	
  2010	
  found	
  
no	
  evidence	
  of	
  Internet	
  filtering	
  in	
  the	
  country.	
  In	
  2000,	
  former	
  President	
  Hugo	
  Chávez	
  
formally	
   decreed	
   the	
   promotion	
   of	
   Internet	
   use	
   as	
   essential	
   to	
   the	
   country’s	
  
development,2	
  however,	
  the	
  nationalization	
  of	
  Venezuela’s	
  largest	
  telecommunications	
  
company,	
  CANTV,	
  along	
  with	
  increasingly	
  restrictive	
  print	
  and	
  broadcast	
  media	
  policies,	
  
has	
   caused	
   concern	
   about	
   the	
   government’s	
   potential	
   desire	
   to	
   implement	
   Internet	
  
filtering.	
   Threats	
  against	
   social	
  media	
  users	
  and	
  a	
  brief	
   shutdown	
  of	
   the	
   Internet	
   that	
  
took	
  place	
  during	
  the	
  weeks	
  following	
  Chávez’s	
  death	
  in	
  March	
  2013	
  have	
  raised	
  many	
  
questions	
   about	
   future	
   content	
   and	
   use	
   policies	
   under	
   the	
   administration	
   of	
   former	
  
Chávez	
  Vice	
  President	
  Nicolás	
  Maduro,	
  who	
  was	
  elected	
  president	
  of	
  the	
  nation	
  in	
  April	
  
2013.3	
  	
  
 
Background	
  
Venezuela has been a leading exporter of petroleum in the Americas since the early twentieth 
century. In the 1980s, inflation rates rose to unprecedented levels due to a global oil surplus 
that caused a crippling external debt crisis for Venezuela. Ensuing poverty rates and a series 
of government corruption scandals led to a period of political unrest during the mid-1990s 
that effectively came to an end with the election of Hugo Chávez. After Chávez took office 
in 1999, the nation’s congress ratified a new constitution, and the country was renamed the 
“Bolivarian Republic of Venezuela” in honor of the eighteenth-century South American 
political leader and visionary Simón Bolívar.4  
 
Under Chávez’s leadership, Venezuela witnessed sweeping constitutional and policy reforms 
that triggered anti-government sentiment among the upper and middle classes. Although 
Chávez generally enjoyed strong support from the working class,5 his popularity declined in 
the later years of his presidency as the nation’s economy stagnated and criminal activity 
rose.6 In a 2010 press release, the Inter-American Commission on Human Rights (IACHR) 
expressed concern for the diminishing system of checks and balances between state bodies. 
The IACHR stated that “the lack of independence and autonomy of the judiciary with 
respect to the political branches constitutes one of the weakest points of democracy in 
Venezuela…In the Commission’s judgment, it is this lack of independence that has allowed 
the use of the State’s punitive power in Venezuela to criminalize human rights defenders, 
penalize peaceful social protest, and persecute political dissidents through the criminal justice 
system.”7 
 
State media and communications strategies have been critical to the implementation of 
policy reforms and to the ostensible reinvention of Venezuela’s national identity as a socialist 
republic. In addition to promoting a series of regulatory reforms that limit freedom of 
expression and have had a particularly restrictive effect on the broadcast news industry, 
Chávez made communications tools central to his strategy as a leader. New Yorker essayist 
and author Jon Lee Anderson called Chávez the “world’s first virtual President in the age of 
the communication revolution.”8 Chávez maintained his own blog9 and an active social 
media presence through Facebook10 and Twitter.11 Chávez also hosted a weekly television 



OpenNet Initiative Country Profile 

 2 

program, Aló, Presidente (Hello, President), where he addressed his constituents and discussed 
policy issues with members of his administration in his famously boisterous manner.12 
 
Despite recent regulatory changes, Venezuela maintains an active print and broadcast media 
environment. A wide range of political viewpoints can be found in the four major daily 
newspapers based in the capital city of Caracas and on television and radio news programs. 
Digital news outlets also have become increasingly popular as the nation’s Internet 
penetration rate has risen. 
 
Yet in recent years the government has become increasingly hostile toward news outlets that 
are critical of the nation’s political leadership. In 2009 and 2010, the IACHR documented 
numerous cases in which journalists were assaulted or had their recording equipment stolen 
while they were attempting to gather information about a politically controversial topic. In 
the wake of new, media-focused regulations, the national Public Prosecutor’s Office has filed 
charges against journalists and news outlets that are often based on small administrative or 
business-related infractions, but appear to be triggered by editorial critiques of the 
government by those media organizations.13 
 
Internet	
  in	
  Venezuela	
  
During the 1980s, Venezuela developed a national network, Red Saicyt, that was used 
primarily by government employees and academic researchers.14 In 1991, a national email 
system was built on Red Saicyt, and later that year Venezuela established its first connection 
to the global Internet.15 In 1998, the network was reconfigured to support public use of the 
Internet. Venezuela’s Internet penetration rate has climbed steadily since 2000.16 In 2011, it 
was 42 percent.17 
 
Recent government initiatives affecting print, broadcast, and digital media, as well as policies 
on public Internet use, have increased concerns that the Venezuelan government may begin 
to impose more stringent measures of Internet control. The once privately owned CANTV, 
now operated by the state, is the main Internet and ADSL service provider in Venezuela; in 
2012, it was reported that 90 percent of Internet users connected to the Internet using 
CANTV.18 Other larger broadband service providers include Movistar,19 Inter,20 and IFX 
Networks.21 In 2010, Venezuela established a network access point that is managed by 
CANTV. Critics have raised concern that this may give the government a more powerful 
avenue for controlling Internet use and content.22 In May 2012, CANTV ISP subscribers 
reported that they were unable to access certain sites, including independent news website 
La Patilla.23 
 

Twitter has become a popular tool for political and social activism in Venezuela,24 due in part 
to President Chávez’s enthusiastic adoption of the platform. Chávez, who (posthumously) 
had over four million followers as of May 2013,25 publicly encouraged allies Fidel Castro and 
Bolivian President Evo Morales to join him in bringing the “ideological battle” against 
capitalism to the Twittersphere. While President Chávez encouraged all Venezuelans to get 
online and to use Twitter so they can engage in the battle, he also condemned tweets that are 
critical of government programs, calling them a form of “media terrorism”.26 Chavez’ s 
successor, Nicolas Maduro, is an active Twitter user as well, and continually calls upon the 
group “Twitteros Revolucionarios Organizados por la Patria” (Revolutionary Twitter Users 



OpenNet Initiative Country Profile 

 3 

Organized by the Homeland or TROPA) to flood social media with hashtags that are pro-
government, or against the opposition.27 
 
Chávez’s death has exacerbated conflicts between political factions in the country as massive 
numbers of people have taken to the streets to either contest the election of Nicolas 
Maduro, or to defend it. In this milieu, social media users have seen an uptick in government 
sensitivity to their opinions. In the weeks following Chávez’s death, one Twitter user was 
detained for generating “instability” for the country; in the days following the election, a 
Facebook user was detained for posting a photograph of a burning ballot. Both have since 
been released on parole.28 On election day, authorities shut down the Internet for a brief 
period of time; authorities said that the shutdown occurred for three minutes, while users 
reported that it lasted for approximately twenty minutes.29 In a public statement, Vice 
President Jorge Arreaza told citizens that this had been in an effort to stave off DDoS 
attacks on the National Electoral Council website.30 Netizens reported that while most sites 
were only inaccessible momentarily, sites like NoticiasVenezuela.org, 
DollarToday.com and Votacion2013.com remained down for CANTV ISP subscribers 
throughout election day. 
 
Legal	
  and	
  Regulatory	
  Framework	
  
Article 57 of the 1999 Constitution guarantees freedom of thought, opinion, and expression, 
although it requires those making use of this right to assume full responsibility for their 
expressions and prohibits anonymous authorship, war-related propaganda, and messages 
that are discriminatory or promote religious intolerance. 31 Article 58 states that Venezuelans 
have the right to “timely, truthful and impartial information, without censorship, in 
accordance with the principles of this Constitution.”32 The Constitution stipulates that the 
right to information shall not be suspended during “states of exception.” 
 
The National Assembly has declared Internet and ICT access a national priority.33 The Ley 
sobre mensajes de datos y firmas electrónicas (Law on Data Messaging and Electronic 
Signatures)34 and the Ley Especial Contra los Delitos Informáticos (Special Law Against 
Cyber Crime)35 protect the privacy of electronic communications and promote a progressive 
and neutral legal framework to foster e-commerce. 
 
The Venezuelan constitution permits content control in certain circumstances. In 2004, the 
Assembly passed the Ley de Responsabilidad Social en Radio y Televisión (Law of Social 
Responsibility in Radio and Television, referred to as the Law of Social Responsibility).36 The 
law’s stated objective is to establish social responsibility for radio and television broadcasters, 
advertisers, “independent domestic [media] producers,” and users and to protect “children, 
adolescents, culture, education, social security,” and competition in telecommunications 
markets. The law restricts media content deemed inappropriate for children and adolescents; 
specifies allowable air times for content related to health (including alcohol and tobacco use), 
sex (including sexual and reproductive health), and violence; and requires broadcasters to air 
independently produced Venezuelan programming.37 The Comisión Nacional de 
Telecomunicaciones de Venezuela (National Telecommunications Commission or 
CONATEL) is home to the Directorio de Responsabilidad Social (Director of Social 
Responsibility), a decision-making body consisting of a multi-sector membership that 
evaluates media content and establishes content restrictions.38  



OpenNet Initiative Country Profile 

 4 

 
In March 2009 the national congress voted to ratify the Ley Orgánica de 
Telecomunicaciones (Organic Telecommunications Law, Decree 6649), which aims to 
reduce the “superfluous or luxurious expenses” of the government, among them the 
“acquisition of mobile phone services and of international direct dial, as well as of Internet 
use” without prior approval from the Executive Vice-President (other superfluous expenses 
named in the decree include the acquisition of vehicles, furniture, and ornamental goods).39 
Although the decree only pertains to expenses by institutions and individuals working within 
the public sector, it immediately ignited concerns among academics at public universities and 
among Internet users and free speech advocates. The university community has criticized the 
decree for its requirement that the acquisition of technological equipment and platforms by 
organizations and personnel in the public sector be pre-authorized, expressing concern that 
government spending cuts might prevent advancements in academic research.40 
 
The Universidad de los Andes, one of the nation’s largest and most reputable public 
universities, responded to the new law by creating the website Internet Prioritaria (Essential 
Internet) and issuing a statement pressuring the government to revise the decree.41 The 
statement called for the validation of Decree 825 of 2000, which declares Internet use and 
access to be “a priority for the cultural, economic, social, and political development of the 
Government of Venezuela.”42 These online advocacy efforts extended to YouTube43 and 
Facebook.44 Political blogger Iria Puyosa (No Suma Cero)45 called the campaign the first 
example of a debate in Venezuela that originated on the Web and was then picked up by the 
mainstream media: “This evidences that we the citizens are having an impact online, and that 
the media is looking to the web to find out what shapes public opinion.”46  
 
In 2009, the Director of Social Responsibility issued the Norma Técnica Sobre los Servicios 
de Producción Nacional Audiovisual (Technical Standard on Domestic Audiovisual 
Production) order, which sought to establish an administrative procedure through which 
television channels would be categorized as either domestic or international, based on the 
proportion of their programming that was produced within Venezuela. The order subjects 
domestic channels to obligations beyond those dictated by the Law of Social Responsibility, 
both by limiting the number of commercials that can be aired per hour and by requiring that 
domestic channels broadcast government messages and speeches.47 
 
In 2007, the government cited this law when it chose not to renew the broadcasting license 
of RCTV, a privately-owned channel known for its criticism of the government.48 During 
hearings for the case, authorities referred to channel executives as the “horsemen of the 
Apocalypse” and suggested that they were instigating an anti-government “campaign of 
terrorism.” RCTV then began broadcasting on a cable network, where the Law of Social 
Responsibility did not apply, but in 2009, after the Technical Standard described above was 
issued, CONATEL placed RCTV into the “domestic” category, in spite of the fact that the 
channel identified itself as international and complied with the standards for that category. 
When RCTV did not air presidential addresses as required by regulation for the “domestic” 
category, it was taken off the air.49 
 
In 2010, the Law of Social Responsibility was expanded to apply to electronic media,50 and 
with this amendment, several new restrictions were put in place. Media outlets, including 



OpenNet Initiative Country Profile 

 5 

those online, are now prohibited from publishing information or images that “could lead to 
the assassination of the President” or “represent media manipulation designed to promote 
uneasiness in the community or disturb public order.”51 The law obligates Internet service 
providers to take measures to prevent the publication and circulation of such information, as 
dictated by CONATEL. Those who do not adhere to CONATEL’s orders can face steep 
monetary fines.52 
 
In May 2009, government authorities publicly accused major TV news network Globovisión, 
along with other private television networks that have been critical of Chávez and 
government programs, of “[media] terrorism,” “hate speech,” and possessing “destabilizing 
intentions.”53 In August of the same year, the government proposed to reform Decree 
6244,54 a law highly criticized for criminalizing different uses of new media tools and citizen 
journalism and establishing more restrictive guidelines for media coverage. 
 
In March 2010, telecommunications magnate and Globovisión President Guillermo Zuloaga 
was arrested for making “offensive and disrespectful” remarks about Hugo Chávez but was 
released hours later at the urging of the Organization of American States, an organization on 
which Venezuela increasingly depends for regional support. In June 2010, authorities issued 
another warrant for Zuloaga’s arrest concerning “irregularities” in business transactions at a 
car dealership owned by Zuloaga’s family. Zuloaga soon fled to the US, and reports indicate 
that he has remained there since.55 In the weeks that followed, the Venezuelan government 
became a minority shareholder of Globovisión, a move that may allow the government to 
exert greater control over the programming and administration of the network.56  After the 
sale of Globovisión, Francisco “Kiko” Bautista, host of the show “Buenas noches” (Good 
Nights) and one of its most popular journalists, was fired after airing a speech by Henrique 
Capriles, former opposition presidential candidate, that violated the channel’s new 
regulations. In the next 48 hours, a Twitter campaign against Globovisión resulted in the loss 
of 30,000 followers of the channel’s account.57 
 
During his tenure, President Chávez ordered multiple investigations of news website Noticiero 
Digital by the Prosecutor General, due to allegedly false information that appeared in a user 
comment and an editorial suggesting that a “civil military” coup d’état was on the horizon.58 
 
During the latter half of 2010, non-governmental organizations Periodismo Necesario 
(Necessary Journalism), Espacio Público (Public Space), and the Instituto de Prensa y 
Sociedad (Institute for Press and Society), all groups that promote freedom of expression 
and human rights, were placed under investigation by federal authorities because they were 
the recipients of donations from groups based in the US.59  In December of 2010, a bill for 
the Ley de Defensa de la Soberanía Política y Autodeterminación Nacional (Law on Defense 
of the Nation’s Political Sovereignty and Self-Determination) was passed by the National 
Assembly. The law makes it illegal for organizations of this nature to receive funding from 
international sources.60 
 
The IACHR has publicly stated that the closing of radio stations, along with threats of 
further closures, aggression toward journalists, attacks on media outlets that take a critical 
stance against the government, and the recent bill of law all represent serious limitations to 
freedom of expression in Venezuela.61 Venezuela is member state of the Inter-American 



OpenNet Initiative Country Profile 

 6 

system and has accepted the jurisdiction of the Inter-American Court of Human Rights. The 
Court has ruled against Venezuela for its attacks on journalists of private TV networks 
RCTV and Globovisión,62 among other cases of violation of due process and fundamental 
liberties.63 
 
On January 24, 2010, the Special Commissioner for Venezuelan Affairs and Special 
Rapporteur for Freedom of Expression of the Inter-American Court issued a joint press 
release rejecting the closure of cable television channels in Venezuela and requested that the 
nation’s constitutional guarantees of freedom of expression and due process be re-
established.64 They emphasized that in order for the closing of a media outlet to be 
legitimate, prior to the exhaustion of due process, an independent and impartial state body 
must verify that the media outlet committed an offense clearly established by law, and that 
the agency charged with enforcing the law adequately and sufficiently justifies the decision. 
In various cases during 2009, television channels that were abruptly taken off the air did not 
have an opportunity to defend themselves by due process before an impartial authority.65 
 
Surveillance	
  
Articles 28 and 48 of the Venezuelan Constitution ensure that each citizen has the right to 
access and manage information concerning him or herself appearing in official or private 
records; to request that the court update, correct, or destroy any records that are erroneous 
or that unlawfully affect his or her rights; and to ensure the secrecy and inviolability of his or 
her private communications, regardless of their form.66  
 
The main laws that regulate telecommunications, data, and privacy are: the 
Telecommunications Privacy Protection Law; the Organic Telecommunications Law; the 
Data Message and Electronic Signature Law; the Special Law against Information Crimes; 
Social Responsibility in Radio and Television Law; and the Public Function and Statistics 
Law.67  
 
The Telecommunications Privacy Protection Law protects privacy, confidentiality, and the 
inviolability of secret communications; in tandem with this law, the Organic Psychotropic 
and Stupefacient Drug Law limits surveillance by police to investigation of  crimes against 
the security or independence of  the State and requires prior authorization by a judge.68 
 
The Special Law against Information Crimes criminalizes “illegal access to systems, 
interference, signal interception, unauthorized use, sabotage and damage to systems and 
data, as well as the creation and introduction of viruses.”69 
 
Journalists and opposition groups have been attacked and discredited in public statements 
issued by the state officials, but there has been no evidence of direct surveillance by the 
government. A 2008 document released by WikiLeaks indicated that Phoenix Worldwide, a 
US Department of Defense contractor, had sold two million dollars worth of telephone 
tapping and other electronic surveillance equipment to the Venezuelan government.70 There 
have been no further reports on this development. 
 
ONI	
  Testing	
  Results	
  



OpenNet Initiative Country Profile 

 7 

The ONI carried out technical tests in April 2011 in Venezuela on two ISPs: the state-owned 
CANTV and the privately owned Cable Plus. Testing found evidence of one blocked 
pornography website on CANTV; no other evidence of technical filtering was found. 
 
Conclusion	
  
Although there is little evidence that the Venezuelan government has engaged in Internet 
filtering, the cases of Fundabit, RCTV, Globovisión, and Noticiero Digital all suggest that 
the government may promote regulations that will increase information control and self-
censorship among electronic media. If reforms to the Organic Telecommunications Law are 
approved, they may render blogs and news and social networking websites the targets of 
future information control efforts. 
 
Notes	
  
                                                
1 International Telecommunication Union, “Percentage of individuals using the Internet,” 2011, 
http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/statistics/2012/Individuals_Internet_2000-
2011.xls. 
2 National Center for Information Technologies, “Historia: las TIC y la consolidación del Socialismo 
del siglo XXI [History: ICTs and the consolidation of socialism in the twenty-first century],” 
http://www.cnti.gob.ve/index.php?option=com_content&view=article&id=117&Itemid=58. 
3 Marianne Diaz Hernandez, “Venezuela: Internet blocked for “three minutes” on Election Day,” 
Global Voices Advocacy, April 15, 2013, 
http://advocacy.globalvoicesonline.org/2013/04/15/venezuela-internet-blocked-for-three-minutes-
on-election-da/. 
4 Article 1, Constitution of the Bolivarian Republic of Venezuela, 
http://www.constitucion.ve/documentos/ConstitucionRBV1999-ES.pdf. 
5 “Venezuela Country Brief,” World Bank, http://go.worldbank.org/O51FEMPGG0. 
6 John Lyons and Darcy Crowe, “Chavez Devalues Venezuela’s Currency,” The Wall Street Journal, 
January 9, 2010, http://online.wsj.com/article/SB126305109903923235.html. 
7 Organization of American States, Inter-American Commission on Human Rights, “REPORT OF 
THE OFFICE OF THE SPECIAL RAPPORTEUR FOR FREEDOM OF EXPRESSION,” from 
the Annual Report of the Inter-American Commission on Human Rights 2010, 
http://www.cidh.oas.org/annualrep/2010eng/RELATORIA_2010_ENG.pdf. 
8 Jon Lee Anderson, interview in “The Hugo Chávez show,” Frontline, November 19, 2008, 
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/hugochavez/. 
9 “Blog de Hugo Chávez [Hugo Chávez’s blog],” http://www.chavez.org.ve/. 
10 Hugo Chávez’s Facebook page, http://www.facebook.com/pages/Hugo-Chavez/26574788838/. 
11 “Chavezcandanga,” Hugo Chávez’s Twitter feed, http://twitter.com/chavezcandanga. 
12 Ofra Bikel, interview in “The Hugo Chávez show,” Frontline, November 19, 2008, 
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/hugochavez/. 
13  Organization of American States, Inter-American Commission on Human Rights, “REPORT OF 
THE OFFICE OF THE SPECIAL RAPPORTEUR FOR FREEDOM OF EXPRESSION,” from 
the Annual Report of the Inter-American Commission on Human Rights 2010, 
http://www.cidh.oas.org/annualrep/2010eng/RELATORIA_2010_ENG.pdf. 
14  “Historia [History],” Ministerio del Poder Popular para Ciencia, Tecnología e Industrias 
Intermedias, 
http://www.cnti.gob.ve/index.php?option=com_content&view=article&id=117&Itemid=58. 
15  Ibid. 
16  Ibid. 



OpenNet Initiative Country Profile 

 8 

                                                                                                                                            
17 International Telecommunication Union, “Percentage of individuals using the Internet,” 2011, 
http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/statistics/2012/Individuals_Internet_2000-
2011.xls. 
18 Joel Pino, “Cantv se posiciona como la primera empresa en telecomunicaciones del país [Cantv 
becomes number one telecommunications company in the country],” Correo del Orinoco, April 15, 
2010, http://www.correodelorinoco.gob.ve/nacionales/cantv-se-posiciona-como-primera-empresa-
telecomunicaciones-pais/. 
19 Internet móvil movistar, http://internet.movistar.com.ve/. 
20 “Inter: Nuestra Empresa [Inter: our company],” http://www.inter.com.ve/empresa/. 
21 “IFX Networks: Quienes Somos [IFX Networks: who we are],” 
http://www.unete.com.ve/quienessomos.asp. 
22 Ysabel Briceño, “Local internet traffic in Venezuela: More efficiency or more State control?,” 
Association for Progressive Communications, September 24, 2009, 
http://www.apc.org/en/news/local-internet-traffic-venezuela-more-efficiency-o 
23 Marianne Díaz, “State-owned ISP presumably blocks news website,” Global Voices Advocacy, May 
18, 2012, http://advocacy.globalvoicesonline.org/2012/05/18/venezuela-state-owned-isp-
presumably-blocks-news-website/. 
24 Ben Parr, “#FreeMediaVe: Venezuelans Using Twitter to Protest Media Crackdown,” Mashable, 
August 2, 2009, http://mashable.com/2009/08/02/freemediave/. 
25 “Chavezcandanga,” Hugo Chávez’s Twitter feed, http://twitter.com/chavezcandanga. 
26 “Chávez designa a Elías Jaua como vicepresidente de la República, [Chávez appoints Elías Jaua 
vicepresident of the republic],” El Universal, January 27, 2010, 
http://www.eluniversal.com/2010/01/27/pol_ava_chavez-designa-a-eli_27A3346333.shtml. 
27 Sistema Bolivariano de Comunicación e Información, “#TROPA posiciona la etiqueta 

#MaduroRevoluciónLatinoamericana y derrota el hashtag de Capriles Radonski”, Venezolana de 
Televisión, http://www.vtv.gob.ve/articulos/2013/05/09/tropa-posiciona-la-etiqueta-
madurorevolucionlatinoamericana-en-derrota-del-hashtag-de-capriles-radonski-1422.html 

28 Marianne Díaz, “Will the Revolution Still be Tweeted? Venezuela’s Netizens Face Uncertain 
Future,” Global Voices Advocacy, April, 25, 2013, 
http://advocacy.globalvoicesonline.org/2013/04/25/will-the-revolution-still-be-tweeted-venezuelas-
netizens-face-uncertain-future/. 
29 Marianne Díaz, “Venezuela: Internet blocked for ‘three minutes’ on Election Day,” Global Voices 
Advocacy, April 15, 2013, http://advocacy.globalvoicesonline.org/2013/04/15/venezuela-internet-
blocked-for-three-minutes-on-election-da/. 
30 “Arreaza: Caída de ABA no duró más de 3 minutos,” Ultimas Noticias, April 14, 2013, 
http://www.ultimasnoticias.com.ve/noticias/tuvoto/noticiaselectorales/arreaza-caida-de-aba-no-
duro-mas-de-3-minutos.aspx. 
31 “República Bolivariana de Venezuela: Constitución de 1999 con reformas hasta 2009 [Bolivarian 
Republic of Venezuela: Consitution of 1999 with reforms through 2009],” Political Database of the 
Americas, Georgetown University, 
http://pdba.georgetown.edu/Constitutions/Venezuela/vigente.html. 
32 “Constitution of the Republic of Venezuela,” Analitica.com, 
http://www.analitica.com/bitblioteca/venezuela/constitucion_ingles.pdf. 
33 Servicio autónomo fondo nacional de los consejos comunales “Gobierno Nacional ha impulsado 
masificación y acceso a internet [National Government promotes widespread access to the 
Internet],” March 16, 2010, 
http://www.safonacc.gob.ve/index.php?option=com_content&view=article&id=404:gobierno-
nacional-ha-impulsado-masificacion-y-acceso-a-internet&catid=36:gobierno&Itemid=79. 
34 Decreto con fuerza de ley n° de 2.001 sobre mensajes de datos y firmas electrónicas [Decree with 
force of law number 2.001 of data messaging and electronic signatures], 2001, 
http://www.tsj.gov.ve/legislacion/dmdfe.htm. 



OpenNet Initiative Country Profile 

 9 

                                                                                                                                            
35 Ley Especial Contra los Delitos Informáticos [Special law against cyber crime], 
http://www.tsj.gov.ve/legislacion/ledi.htm. 
36 UNHCR Refworld, “Ley de Responsabilidad Social en Radio y Televisión [Law of social 
responsibility in radio and television],” 
http://www.unhcr.org/refworld/category,LEGAL,,,VEN,44a006684,0.html. 
37 Ibid. 
38 Conatel, “Directorio de Responsabilidad Social [Director of Social Responsibility],” 
http://www.conatel.gob.ve/#http://www.conatel.gob.ve/index.php/principal/conatelresponsabilid
ad. 
39 “Presidential Instructions for the Elimination of Luxurious or Superfluous Expenses in the 
National Public Sector,” Official Gazette of the Bolivarian Republic of Venezuela, March 25, 2009, 
http://www.red.ula.ve/internetprioritaria/documentos/Decreto_6649_english.pdf. 
40 Internet Prioritaria [Essential Internet], April 2009, 
http://www.red.ula.ve/internetprioritaria/pronunciamiento.html. 
41 “Internet Prioritaria saluda el regreso al decreto 825 [Essential Internet acknowledges the return of 
decree 825],” http://www.cecalc.ula.ve/internetprioritaria/. 
42 Juan Carlo Rodríguez, “Usuarios defienden a Internet como insumo necesario [Users defend the 
Internet as a necessary tool],” May 17, 2009, El Nacional, http://www.el-
nacional.com/www/site/p_contenido.php?q=nodo/81763/Tecnolog%C3%ADa/Usuarios-
defienden-a-Internet-como-insumo-necesario/. 
43 “Internet Prioritaria,” YouTube, http://www.youtube.com/user/interprior1. 
44 “Internet Prioritaria,” Facebook, http://www.facebook.com/group.php?gid=75726110138. 
45 No Suma Cero, http://nosumacero.blogsome.com/ 
46 “Internet Prioritaria: Ciudadanos en red formando opinion pública en la plaza [Essential Internet: 
citizens shaping the public opinion online],” No Suma Cero, http://www.nosumacero.org/internet-
prioritaria-ciudadanos-en-red-formando-opinion-publica-en-la-plaza/. 
47 Organization of American States, Inter-American Commission on Human Rights, “REPORT OF 
THE OFFICE OF THE SPECIAL RAPPORTEUR FOR FREEDOM OF EXPRESSION,” from 
the Annual Report of the Inter-American Commission on Human Rights 2010, 
http://www.cidh.oas.org/annualrep/2010eng/RELATORIA_2010_ENG.pdf. See also “Norma 
Técnica Sobre los Servicios de Producción Nacional Audiovisual (Technical Standard on Domestic 
Audiovisual Production)” Administrative Order No. 01/09, December 22, 2009, Gaceta Oficial de la 
República Bolivariana de Venezuela, 
http://www.conatel.gob.ve/files/Servicio_Produccion_Nacional_Audiovisual/Norma_Tec_Prod_N
acional_Audiovisual.pdf. 
48 Juan Forero, “Chávez raising pressure on defiant TV network,” The Washington Post, June 11, 2009, 
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/06/10/AR2009061003547.html/. 
49 Organization of American States, Inter-American Commission on Human Rights, “REPORT OF 
THE OFFICE OF THE SPECIAL RAPPORTEUR FOR FREEDOM OF EXPRESSION,” from 
the Annual Report of the Inter-American Commission on Human Rights 2010, pp.141-2, 
http://www.cidh.oas.org/annualrep/2010eng/RELATORIA_2010_ENG.pdf. 
50 “Presidente Chávez promulga la nueva Ley Resorte [President Chávez promotes new regulatory 
law],” El Universal, December 22, 2010, 
http://www.eluniversal.com/2010/12/22/pol_ava_presidente-chavez-pr_22A4885891.shtml. 
51 Pedro Pablo Peñaloza, “Venezuelan govn’t seeks media law to regulate the Internet,” El Universal, 
December 12, 2010, http://english.eluniversal.com/2010/12/10/en_pol_esp_venezuelan-govnt-
se_10A4838455.shtml. 
52 Marianne Díaz, “Venezuela: The bill to regulate the Internet has been approved,” Global Voices 
Advocacy, December 22, 2010, http://advocacy.globalvoicesonline.org/2010/12/22/venezuela-the-
bill-to-regulate-internet-has-been-approved/. 



OpenNet Initiative Country Profile 

 10 

                                                                                                                                            
53 Organization of American States, “COMMISSIONER FOR VENEZUELAN AFFAIRS AND 
IACHR’S SPECIAL RAPPORTEUR FOR FREEDOM OF EXPRESSION REJECT THE 
CLOSING OF CABLE TELEVISION CHANNELS IN VENEZUELA,” January 24, 2010, 
http://www.cidh.org/relatoria/showarticle.asp?artID=781&lID=1. 
54 Nina Negron, “Venezuela mulls law to 'muzzle' media,” AFP, August 3, 2009, 
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5iFG1PgKQkBNEoV0ZgvKhMeNT62b
Q. 
55  Juan Forero, “Fugitive Venezuela TV Station Owner Zuloaga Flees Country,” The Wall Street 
Journal, http://online.wsj.com/article/BT-CO-20100616-709837.html. 
56  “Venezuelan government to be junior partner in Globovisión,” El Universal (English version), July 
22, 2010, http://english.eluniversal.com/2010/07/22/en_pol_esp_venezuelan-
governmen_22A4229931.shtml. 
57 Natalia Mazotte, “Under new ownership, Venezuelan TV station loses thousands of Twitter 
followers after firing journalist,” Knight Center Journalism in the Americas Blog, May 28, 2013, 
https://knightcenter.utexas.edu/en/blog/00-13962-after-being-sold-venezuelan-tv-station-
globovision-fires-journalist-loses-thousands-tw. 
58  “Proceedings initiated against Noticiero Digital again at president’s behest,” Reporters Without 
Borders, June 9, 2010, http://en.rsf.org/venezuela-proceedings-initiated-against-09-06-
2010,37705.html. 
59 Organization of American States, Inter-American Commission on Human Rights, “REPORT OF 
THE OFFICE OF THE SPECIAL RAPPORTEUR FOR FREEDOM OF EXPRESSION,” from 
the Annual Report of the Inter-American Commission on Human Rights 2010, p.152, 
http://www.cidh.oas.org/annualrep/2010eng/RELATORIA_2010_ENG.pdf. 
60 “Venezuela: Legislative Assault on Free Speech, Civil Society,” UNHCR: Refworld, UNHCR: 
Refworld, December 27, 2010, http://www.unhcr.org/refworld/docid/4d13322d17.html. See also 
Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela No. 6.013, December 23, 2010, 
http://www.tsj.gov.ve/legislacion/LeyesOrdinarias/73.-GOE_6013.pdf. 
61   Inter-American Commission of Human Rights, “IACHR EXPRESSES CONCERN ABOUT 
THE DETERIORATION OF THE SITUATION OF FREEDOM OF EXPRESSION IN 
VENEZUELA,” August, 2009, http://www.cidh.org/comunicados/english/2009/55-09eng.htm. 
62 Inter-American Court of Human Rights, “Case of Perozo et al. v. Venezuela, Judgement of January 
28, 2009,” http://corteidh.or.cr/docs/casos/articulos/seriec_195_ing.pdf. 
63 Inter-American Court of Human Rights, “Venezuela: Casos contenciosos [Venezuela: cases in 
litigation],” http://corteidh.or.cr/pais.cfm?id_Pais=13 
64 Organization of American States, “Commissioner for Venezuelan Affairs and IACHR’s Special 
Rapporteur for Freedom of Expression reject the Closing of Cable Television Channels in 
Venezuela,” January 24, 2010, http://www.cidh.org/relatoria/showarticle.asp?artID=781&lID=1. 
65 Ibid. 
66  Constitución de la República Bolivarina de Venezuela [Constitution of the Bolivarian Republic of 
Venezuela], Articles 28 and 48, http://www.constitucion.ve/documentos/ConstitucionRBV1999-
ES.pdf. 
67 “PHR2006 – Bolivarian Republic of Venezuela,” Privacy International, December 18, 2007, 
http://www.privacyinternational.org/article.shtml?cmd[347]=x-347-559476. 
68 “Ley Orgánica sobre Sustancias, Estupefacientes y Psicotrópicas,” Gaceta Oficial de Venezuela, 
September 1993, http://docs.venezuela.justia.com/federales/leyes-organicas/ley-organica-sobre-
sustancias-estupefacientes-y-psicotropicas.pdf. 
69 “Report: Venezuela,” Privacy International, 
https://www.privacyinternational.org/reports/country-report-bolivia-2006/i-legal-
framework#footnote10_c5jeylz. 
70  Julian Assange, “US may have sold mass surveillance gear to Chávez,” Wikileaks, July 9, 2008, 
http://wikileaks.org/wiki/US_may_have_sold_mass_surveillance_gear_to_Chavez. 


